fbpx Skip to content

Webdesign tervezés 13 lépésben

Sárvári Nelli

Sárvári Nelli

Content Manager
Webdesign tervezés

A tökéletes webdesign megalkotása során számos olyan kérdést kell megvitatnod, amely nagyban befolyásolja azt, hogy milyen kinézettel is fog rendelkezni a felhasználók számára is elérhető oldalad.

A webdesign a weboldalad kinézetére utal, hogy milyen módon látják a felhasználók ezt a felületet. Fontos tehát megfelelő hangsúlyt fektetned arra, hogy milyen üzenetet közvetítesz látogatóidnak, és mindez mennyire van hangsúlyban céged arculatával.

Amennyiben saját magad szeretnéd megalkotni mindezt, hasznodra lehetnek alábbi tippjeink a webdesign tervezéssel kapcsolatban.

1. Célközönség

Célközönség

A webdesign legfontosabb eleme az, hogy ismerd kinek írsz. Határozd meg, hogy melyik az a korosztály, csoport, nem akiknek szánod az oldalad. A célközönséged az, akik nap mint nap rápillanthatnak az oldaladra és amennyiben nem nekik szánt tartalommal, illetve képi megjelenítéssel találkoznak, könnyen figyelmen kívül hagyhatják azt és kereshetnek egy másik felületet, ahol az igényeiknek megfelelő kinézettel találkoznak.

Amennyiben még új vagy és nem tudod biztosra, hogy pontosan ki is a célcsoportod, érdemes lehet egy gyors felmérést végezned ez ügyben, vagy egy általánosabb webdesignt választani, ami körülbelül minden célcsoportnak megfelel. Ebben az esetben sajnos fennáll annak a veszélye, hogy elveszted oldalad egyediségét, de ne aggódj emiatt, hiszen ha már megvan a célközönség könnyedén változtathatsz a designodon és akár még közelebb is kerülhetsz a célcsoportodhoz.

2. Tökéletes UX (user experience)

Manapság már nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mennyire fontos az, hogy a webáruházad vagy weboldalad látogatói tökéletes UX-ben (user experience) azaz felhasználói élményben részesüljenek böngészésük során. Talán ez a legfontosabb, amikor webdesignt tervezel, hogy koncentrálj a vásárlóid igényeire és ne arra, hogy minél színesebb, képekkel teli és figyelemfelkeltőbb legyen.

Egy vásárlók igényeire tervezett oldal nagyban befolyásolja azt, hogy milyen mértékben vásárolnak tőled a látogatók és milyen esélyekkel indulsz a piacon. Hagyatkozz első körben a saját élményeidre. Melyek azok az oldalak, amelyeket kedvelsz? Mivel tudnak megfogni? Mivel éreztetik veled, hogy valóban ők a megfelelő választás és nem a konkurencia?

3. Keresés

Webáruházadban és akár a honlapodon is egyaránt fontos az, hogy a vásárlók gyorsan és könnyedén megtalálják azt amit keresnek. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a webdesign részeként erre is koncentrálj. A megfelelő keresőfelület szintén hozzájárul az ideális UX-hez, amely egyre több látogatót eredményezhet.

4. Navigáció

A termékek és a tartalom elérése nagyban hozzákapcsolódik a keresőfelület meglétéhez. Milyen módon látják a vásárlóid a termékeket? Rögtön megjelenik a főoldalon? Vagy több lépésben kell eljutni az áhított árucikkhez? Érdemes végiggondolni itt is, hogy te hány lépés erejéig maradsz egy-egy weboldalon. A webáruház egyik fontos pontja az, hogy a vásárlók könnyen megtaláljanak mindent. Amennyiben nehezen megtalálható menüpontokkal rendelkezel érdemes lehet átgondolnod a webdesign keretein belül. Tegyél jól láthatóvá mindent és az almenüpontokat is tedd világossá és könnyen megtalálhatóvá.

Amennyiben túl sokat kell kattintgatni a vásárló megunhatja a keresését és egy másik platformot választhat, ahol nem telik el ennyi idő a keresés és a termék megtalálása között. Ez természetesen nem lesz jó számodra, hiszen a potenciális vásárló nem csak elhagyja az oldalad, hanem a konkurenciától fog vásárolni, akár többször is.

5. Termékinformációk

A termékinformációk és a termékleírás szintén a webdesign része. Lényeges, hogy hol helyezed el mindezt és milyen betűtípust alkalmazol az információ közlése során. Legyen könnyen megtalálható és átlátható az egész, ne kelljen a vásárlóknak még ezzel is hosszasabb időt eltölteni.

6. Reklámok és figyelemfelkeltés

Biztosan találkoztál már olyan weboldallal, ahol a felugró, beúszó, villogó és egyéb idegesítő reklámfelülettel való találkozás után azonnal el is kattintottál egy másik oldalra. A webdesign részeként alaposan végig kell gondolnod, hogy valóban szükséged van-e ilyen mennyiségű hirdetésre és reklámra, vagy csak elüldözöd vele a látogatókat. Természetesen érdemes felhívni a figyelmet bizonyos termékekre, akciókra, azonban ezek túlzott használata sokkal inkább ellenszenvet válthat ki ahelyett, hogy igazán célba érne. Gondold át, hogy valóban szükséged van-e az összes villogó ablakocskára, vagy finomabban is tudod közvetíteni a reklámokat vásárlóid felé. A kevesebb néha több, érdemes ezt észben tartani.

7. Színséma

Színséma
Forrás: Coolors

Az egyik legnagyobb hiba közé tartozik az, hogy túl sok színt próbálsz ráerőltetni látogatóidra. A túl sok szín felettébb zavaróan hat és rossz képet festhet cégedről. Törekedj az egységességre és arra, hogy itt is figyelembe veszed a célközönséged igényeit.

Egy Shopify áruház esetében például érdemes arra is koncentrálnod, hogy az általad választott sablonok mennyire képviselik a céged és mennyire tudod alkalmazni azokat, mennyire egységes a színkompozíció. Fontos szem előtt tartani, hogy a vásárlóidra leginkább a vizualitás által tudsz hatni, így mindenképp érdemes egy tökéletes összképet alkotni a színek segítségével.

A fekete szín, bár manapság már egyre nagyobb teret hódit a webáruházak esetében, nagyon zavaróan és nyomasztóan tud hatni. A neonszínek használata szintén csak nem ajánlatos, hiszen elriaszthatod a vásárlóidat a túl erős színekkel. Egy-egy túlságosan színes háttér is riasztóan hathat, esetleg nehezen is olvasható vagy zavaró lehet a szemnek.

A legjobb módja annak, hogy megtaláld a cégedhez megfelelő színeket az, hogy körülnézel olyan weboldalakon, ahol lehetőség van arra, hogy összeállíthasd a saját színkombinációdat. Ezekre példa a Coolors, a ColorSpace és a Color Palette Generator.

8. Betűtípus

Forrás: What Font Is.com

A váltakozó és nem a vállalkozásodhoz kapcsolódó betűtípusok szintén ronthatják az összképet. Válassz ki maximum három egymáshoz passzoló betűtípust és közöld az információkat ezek segítségével. Senki sem szereti a káoszt és azt, ha összezavarják.

A betűméretekkel is óvatosan kísérletezz. Manapság már szinte minden oldal “kiabál” és a lehető legnagyobb betűmérettel próbálja a vásárlók tudtára adni, hogy miért is az ő termékeiket kell választani. Ez azonban a visszájára is fordulhat, hiszen az ellenérzések itt is eluralkodhatnak a látogatókban. Ne használj drasztikusan nagy betűméreteket, próbálj itt is az egységességre törekedni és bár a fontosabb információkat mindenképp emeld ki, ne törpüljön el mellette a többi információ.

A betűtípusok esetében érdemes a lehető legolvashatóbbat választani, mert a díszes betűméretek nem minden esetben passzolnak a webáruház témájához és különben sem az a fontos, hogy mennyire cifrázod túl a betűk kinézetét, hanem, hogy megfelelő tartalommal töltöd meg az oldaladat. Ugyanez a helyzet a betűk vastagságával, a nagybetűk túlzott használatával és a dőlt betűkkel is.

A színekhez hasonlóan a betűtípusok esetében is érdemes körülnézni. Számos lehetőséged van a különböző fontok kipróbálásához például a What Font Is, az Identifont és a Typewolf. Rengeteg ingyenes fontot találhatsz, azonban ha úgy gondolod, hogy céged számára egy különlegesebb font lenne megfelelő, számos fizetős variációt is találhatsz a tökélete webdesign megvalósításához.

9. Egyediség

Nagyon könnyedén dobálózunk az egyediség szóval. Azonban nem olyan egyszerű manapság egyedinek lenni az egyre növekvő konkurencia mellett. Amikor erre törekszel, ajánlott kutatást végezni a versenytársak weboldalaival kapcsolatban, hogy megnézd ők mit alkalmaznak a vásárlók megtartásához, milyen könnyen kezelhető a felületük stb. Ezek után alkothatsz egy képet arról, hogy melyek azok a stratégiák, amelyeket kerülnöd kell ahhoz, hogy egyedivé válhass.

10. Call to action

A figyelemfelkeltéssel kapcsolatban szorosan összefügg a call to action gombok megléte. Milyen módon biztatod a webdesignod segítségével a vásárlókat arra, hogy megvásárolják a terméket? Itt is érdemes átgondolnod, hogy mennyire vagy tolakodó ugyanakkor hatékony ebben az esetben. Továbbá arra is oda kell figyelni, hogy milyen módon különbözteted meg az egyes call to action gombokat egymástól, hiszen a hasonló gombok szintén zavart okozhatnak.

11. Mobilbarát

Syncee mobilbarát webdesign
Forrás: Syncee

Manapság már szinte mindenki a telefonjáról nézelődik. Ez a legegyszerűbb módja az idő elütésének egy-egy várakozás során. Éppen ezért feltétlenül fontos, hogy mobilbaráttá tedd weboldalad a siker érdekében. Hiszen amennyiben a látogatóidnak folyamatosan nagyítgatni kell az oldalt, hogy meg tudjanak nézni egy-egy terméket hamar elmehet a kedvük a folytatástól és az online áruházadtól egyaránt.

12. Képek

A képek esetében tanácsos figyelni arra, hogy megfelelő nagyságúak legyenek. A túl nagy képek pont olyan zavaróan tudnak hatni, mint kisebb társaik. A termékképek elkészítése során figyelni kell az egységességre, hiszen ha minden képed más és más háttér mellett készül, szintén riasztóan hathat vásárlóidra. Éppen ezért eben az esetben is maradj az egységesség mellet, hiszen ezáltal nem okozol csalódást a vásárlóid számára.

13. Elérhetőség feltüntetése

Végül, de nem utolsó sorban a webdesign egyik meghatározó eleme az, hogy megfelelő módon feltüntesd az elérhetőséged. Amennyiben ez kimarad és vásárlóid nem találják meg ezt oldalad semelyik pontján, könnyen érezhetik azt, hogy nem teljesen megbízható a céged és ezáltal nem is vásárolnak tőled a továbbiak folyamán. Éppen ezért mindenképp tüntesd fel weboldalad valamelyik pontján ezeket az információkat.

Összegzés

Összességében tehát a webdesign egy nagyon fontos eleme a tökéletes weboldal és webáruház elkészítésének. A legfontosabb, hogy megtaláld a célcsoportot és utána már sokkal könnyebben készítheted el a vállalkozásodnak megfelelő designt.

Amennyiben nem tudod, hogy kezdj bele, vagy elakadtál online áruházad elkészítésében, kérd Shopify Expert csapatunk segítségét!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

A 9 legjobb ingyenes cégnév-generátor

Eredeti és izgalmas cégnevet felettébb nehéz kitalálni, hiszen úgy érezheted, hogy az összes jó név már foglalt. Ahhoz, hogy megtaláld a vállalkozásod számára a legmegfelelőbbet,

Tetszett a cikk?
Olvasd el a többi írásunkat is!