fbpx Skip to content

Útmutató a hirdetési költségkeret meghatározásához

Debreczeni Attila

Debreczeni Attila

hirdetési költségkeret

Ha webáruházat üzemeltetsz, akkor biztos te is gondolkoztál már azon, hogy online hirdetéseket kellene futtatnod, vagy esetleg már hirdetsz is. Ebben az esetben a hirdetési költségkeret meghatározásának problémájával is valószínűleg találkoztál már.

Ha az online hirdetések valamelyik formájára szeretnél költeni, akkor nem lesz egyszerű dolgod meghatározni, hogy milyen költségkeret az optimális a céged hirdetéseinek futtatásához. Rengeteg tényező befolyásolja ezt, de ennek ellenére nem lehetetlen, ha más nem, egy becsült hirdetési költségkeretet meghatározni.

Miért nehéz pontos hirdetési költségkeretet meghatározni?

Ha egy induló vállalkozásod van, akkor még semmilyen adat, tapasztalat nem áll a rendelkezésedre, hogy egyáltalán nagyságrendben tudj gondolkodni a hirdetésre szánt összeget illetően. Havi 50.000 Ft elegendő? Vagy inkább 100.000 Ft? Esetleg havonta több százezret kell költened?

A hirdetésed a versenytársak hirdetéseivel fog versengeni és e verseny során fogod látni, hogy mennyibe kerül, hogy játékban maradj. Ahhoz, hogy ehhez elegendő adatod legyen, mindenképp futtatnod kell egy-két kampányt minimum egy hónapig, de hogy igazán tisztán láss, több hónapos hirdetési eredményekre van szükség.

Hogyan versenyeznek a hirdetések egymással?

Egy Google Ads hirdetés értékét rengeteg minden befolyásolja: a weboldal minősége, ahova terelni kívánod a hirdetéssel a potenciális vásárlókat, a hirdetési fiók minősége, a kulcsszavak minőségi pontszáma, az adott hirdetés pontszáma és természetesen a kattintásokra szánt összeg.

A Facebookon is versenyeznek a hirdetések egymással. Itt is kap egy pontszámot az adott hirdetés, és természetesen itt is számít az átkattintási licit, de az is, hogy milyen aktivitása van az adott hirdetésnek.

Mennyibe kerül egy kattintás?

Ez az, amit a hirdetések futtatása közben kell megtapasztalnod, és javarészt ez fogja befolyásolni a hirdetési költségkeretet. Google Ads-en egy kattintás ára függ attól, mekkora hirdetési verseny van az adott szektorban. Ha nincs versenytársad, akár 20-30 Ft-os kattintási díjból is hirdethetsz, ha van kivel versengened, akkor átlagosan 50 Ft-ot kell majd fizetned. Előfordulhat az is, hogy egy-egy kattintás több száz forintba kerül, mert akkora a verseny. Sőt, már hazánkban is vannak olyan szegmensek, például a banki, ahol akár több mint 1.000 Ft-ba is kerülhet egy átkattintás.

Facebook-hirdetésekre se mindegy, mennyi pénzt szánsz, igaz itt nemcsak kattintás, hanem megjelenés alapján is lehet fizetni. Valamint, a rengeteg hirdetési típus közt eltérő, hogy mennyibe kerül egy megjelenés vagy kattintás.

Hogyan számold ki a hirdetésekre szánt összeget?

A fentiekből már látszik, hogy ha egy vállalkozással új vagy az online hirdetések világában, akkor nem fogod tudni az első pillanattól kezdve belőni a pontos összeget, amit a hirdetésekre kell szánnod. Viszont, vannak olyan tényezők, amiket ha átgondolsz, akkor már közelebb kerülhetsz ahhoz, hogy is érdemes elindulnod az összeget illetően.

1. Hirdetési csatornák kiválasztása

Gondold át, hol lenne érdemes hirdetni. Facebookon vagy Google-ön, esetleg mind a kettőn? Ha kezdésnek elég az egyiken hirdetned, máris lentebb redukálhatod a költségeket vagy a rendelkezésre álló büdzséből több hirdetést is futtathatsz a választott platformon.

2. Mi az, amit hirdetni akarsz?

Érdemes átgondolnod azt is, milyen termékeket, terméktípusokat akarsz hirdetni. Ha sok terméked van és minél többet szeretnél hirdetni, akkor az több hirdetést fog igényelni, ami természetesen annál több pénzbe fog kerülni. Ezért gondold át, mik azok a termékek, amit mindenképp hirdetni szeretnél, és amire nagy valószínűséggel rá is harapnak a potenciális vevők.

3. Versenyhelyzet felmérése

Mérd fel, milyen versenytársakkal állsz szemben az adott piacon. Ha több tucat versenytársad van, akkor nem fogsz néhány forintért vevőket, látogatókat vagy előfizetőket kapni.

4. Célok meghatározása

A versenyhelyzet nagyban befolyásolja a kattintások költségét, de ettől még nem szabad figyelmen kívül hagyni a vállalkozásod mutatószámait. Tisztában kell lenned azzal, hogy mennyit ér egy konverzió, vagyis egy vásárló, ajánlatkérő, előfizető. De az is fontos, hogy naponta mennyi lehet a konverziók száma, egyáltalán ennek van-e felső határa. Ezek már jelentős mértékben segítenek neked közelebb kerülni a kiinduló hirdetési költségkerethez.

Ne felejts el mérni!

Egy-egy online hirdetéshez elengedhetetlen azok szakszerű mérése, nyomonkövetése. Ezért Google Analytics követőkód és Google Ads konverziós kód használata, valamint a Facebook Pixel nyújtotta előnyök elengedhetetlenek ahhoz, hogy jól működő hirdetéseket tudj futtatni. Ezek beállítása fejlesztői tudást igényel, de ez ne riasszon el téged ezek használatától.

Hogyan oszd be a rendelkezésre álló összeget?

Mindenképp tervezz havi és napi kerettel is. Ha például havi 90.000 Ft áll a rendelkezésedre, az napi 3.000 Ft-os hirdetési költségkeretet fog jelenteni. Ha egy átlagos kattintási díjjal, 50 Ft-tal számolsz, akkor napi 60 kattintást tud elérni a hirdetésed. Ebből már jó eredmény, ha van 1-2 vásárló vagy érdeklődő.

A hazai havi minimum hirdetési költségkeretből – 50.000-100.000 Ft – már indíthatsz Google Ads-en Keresési kampányt, Facebookon Konverziós vagy Aktivitás kampányt. Ahogy emelkedik ez a havi keretösszeg, úgy további kampánytípusokat vonhatsz be: Display és Shopping Google Ads kampány; Elérés, Forgalom és Katalógus típusú Facebook kampány.

Összegzés

Tehát a hirdetési költségkeret meghatározása nem egyszerű dolog, de ha a fenti tanácsokat megfogadod, akkor nem fogsz feleslegesen pénzt költeni vagy túl kevés pénzből irreális célokat kitűzni.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Tetszett a cikk?
Olvasd el a többi írásunkat is!