Kiskereskedőként olykor nehéz lehet új beszállítókat találni, ám van néhány tanácsunk ez ügyben!
Amikor megalapítod az e-kereskedelmi vállalkozásodat és a drop shipping módszerével kezdesz dolgozni, fontos, hogy azt jól csináld. Több típusa létezik a drop shippingnek, ám ha te hosszú távon szeretnél sikeres lenni kis tőkebefektetéssel, akkor a legjobb döntés az lehet, ha te mint kiskereskedő valódi nagykereskedők/beszállítók termékeit értékesíted a vevőidnek. Nehézségeid adódhatnak a legideálisabb beszállító megtalálása terén, de tovább olvasva megtudhatod, milyen módjai vannak annak, hogy felvedd velük a kapcsolatot.
Áttekintés
Új vagy régi motoros vállalkozóként azt megelőzően, hogy a lehetséges beszállítókat elkezded keresni, fontos meghatároznod, hogy ki lesz a célközönséged, melyik piacot célzod meg, és hogy mely termékek azok, amik a potenciális vásárlóid igényeivel leghamarabb találkoznak. A vevőid fontos forrásai a sikerednek, nem csak a jövedelem és forgalom szempontjából, hanem az őket mérő szokásfelmérések, azok adatai tekintetében is – vagy megnézzük, mit vásárolnak a versenytársaktól, vagy a gondolataikat kérjük, hogy osszák meg arról, hogy milyen termékeket keresnek a piacon, mire van igényük. Ezeket az információkat egy meghatározott módszerrel meg lehet szerezni, a jövőben még beszélni fogunk róla!
A beszállítók és gyártók – a két kifejezést a továbbiakban szinonimaként használjuk – nem csupán „arra jók”, hogy termékeket és szolgáltatást nyújtsanak neked a vállalkozásodhoz. Fontos forrásai lehetnek bizonyos információknak, segíthetnek becsléseket végezni az új termékek lehetőségeiről, a versenytársak tevékenységét nyomon követhetik és felismerhetik az ígéretes alternatívákat a vállalkozásod működése kapcsán. A gyártók partnerré válhatnak, segíthetnek a költségek csökkentésében, a termékdizájn fejlesztésében és a marketing terén is. Ha a terveid között nem szerepel az, hogy igazán jó beszállítókat találj, hosszú távon biztosan meggondolod majd magad.
Az új beszállítókkal való kapcsolatfelvétel nehéz dolognak tűnhet, de hosszabb távon ez könnyebbé válhat, ha a megfelelő módszereket ismered és használod, ebben a cikkben adunk neked néhány ötletet ezzel kapcsolatban.
Először is, íme néhány tényező, amit érdemes figyelembe venni egy új beszállító kiválasztásakor:
A beszállítók besorolása
Két kategóriába sorolhatjuk a beszállítókat:
- Gyártók: Néhány beszállító gyakran dolgozik együtt olyan értékesítőkkel és képviselőkkel, akik különböző vállalatok árucikkeit kezelik azért, hogy megkönnyítsék a kiskereskedők dolgát abban, hogy vásárolni tudjanak ezektől a felektől. A gyártók árai gyakran alacsonyabbak, hacsak nincs a kiskereskedő földrajzilag olyan távol tőlük, hogy a szállítás díja jelentősen megnövelje az összeget.
- Forgalmazók: A forgalmazók, akiket nagykereskedőknek is hívhatunk, számos gyártótól vásárolnak nagy tételben termékeket, hogy azokat eladják a kiskereskedőknek. A forgalmazók árai magasabbak lehetnek, mint a gyártókéi, azonban, ha a kiskereskedő kisebb rendeléseket szeretne felvenni különböző gyártókról, ezt a forgalmazó tudja számára megfelelő keretek közt biztosítani.
Mitől lehet jó egy beszállító?
Manapság a drop shipping világában, ahol a beszállító az egyik legjelentősebb szereplője az értékesítési folyamatnak, fontos, hogy ez a fél – a beszállító – a lehető legjobb vagy jól ismert legyen.
Néhány tulajdonság, amivel jó, ha egy beszállító rendelkezik:
1. Szervezettség és hatékonyság
A nagy játékosok tudják, hogy a jó beszállítóknak jól szervezettnek kell lenniük és hatékonynak kell lennie a munkafolyamataiknak. Ahhoz, hogy tudjuk, egy beszállító jól szervezett, fontos lesz majd néhány teszt rendelést lefuttatni, így kiderül, hogyan dolgoznak, hogyan működnek. Egyebek mellett még az is kiderül, hogy hogyan kezelik a rendeléseket, milyen gyorsan szállítanak ki, milyen gyorsan kezelik és követik az információkat a nyomkövetésről és a számlákról, milyen a megrendelt termékek csomagolása, minősége, és így tovább.
2. Technológiai beruházások
Egy olyan beszállító, aki jelentős technológiai beruházásokat tesz, érdemes arra, hogy együtt dolgozzunk vele. Egy jól felépített weboldaltól kezdve az átfogó online katalóguson át a személyre szabható data feedekig stb. minden tényező könnyebbé teszi a beszállítóval való együttműködést a kiskereskedők számára.
3. Elszánt segítségnyújtás
A jó beszállítók mindig kirendelnek melléd egy olyan értékesítőt, aki csak a veled való rendszeres kapcsolat és munka ápolásáért felelős. E rendszer megléte nélkül időigényes lesz minden probléma megoldása, tehát igazán fontos, hogy legyenek a kiskereskedők mellett ilyen személyes kapcsolattartók.
4. Hozzáértő csapat és az adott iparág a fókuszban
A jó beszállítóknak van egy olyan csapatuk, amely nagy hozzáértéssel rendelkező értékesítési képviselőkből áll össze, olyanokkal, akik jól ismerik az adott iparágat és tudnak mindent a termékekről. Ha olyan áruházat indítasz el, amelynél megvan a saját niche-ed, de nem vagy ezen a területen járatos, akkor még fontosabb, hogy a beszállítódnál legyenek olyan munkatársak, akik jó tanácsokat tudnak neked adni.
5. Központi elhelyezkedés
Egy olyan beszállító, amely földrajzilag központi helyen található, mindig előnyökkel rendelkezik számunkra és a vásárlók számára. Ha a világ másik felén van a beszállítód, akkor a rendelések kiszállításának ideje legalább egy hetet igénybe fog venni, azonban ha jó a lokalitása a te szempontodból nézve, akkor ez az idő lecsökken 2-3 napra.
6. Rendelések fogadása e-mailben és egyéb online rendszerben is
Még ha ez jelentéktelennek is tűnik, képzeld el milyen nehézkes lenne minden rendelést egyesével, manuálisan kezelni a beszállító saját weboldalán. Ez az oka annak, hogy fontos ilyen könnyítésekkel rendelkező beszállítóval kapcsolatba lépni.
7. Stabilitás
Olyan gyártókkal szeretnéd majd valószínűleg felvenni a kapcsolatot, akik régóta az adott területen dolgoznak már, és nem változtatják évről évre a tevékenységüket. Szintén jó jel, ha jól képzett, régóta a pályán lévő szakértőkkel, vezetőkkel dolgoznak együtt, és az is biztosan mutatja, hogy a vállalat stabil, hogy a vásárlóknál jó a híre. Amikor a saját tapasztalataidról van szó, keress árulkodó jeleket a gyártónál az esetleges hibákra, például, hogy a szállítmányok korábban érkeznek-e meg, mint kérted, s ez azt mutathatja, hogy a beszállító gyorsan végzi a megrendelésekkel kapcsolatos ügyeket, talán kapkod is, illetve szükség van a készpénzbefizetések felgyorsítására.
Hogyan találj új beszállítókat?
Számos stratégia van arra, hogy új beszállítókra találjon egy kiskereskedő. Néhány kézenfekvő és hasznos, míg néhány kevésbé hatékony. Az alább felsoroltak az általunk leginkább preferáltak sorába tartoznak.
1. Vedd fel a kapcsolatot a gyártókkal, forgalmazókkal
Ha tisztában vagy azzal, hogy milyen termékeket szeretnél a webáruházadban árulni, akkor természetesen erősen ajánlott az adott gyártóval vagy forgalmazóval felvenni a kapcsolatot és elkérni egy listát, amelyen a nagykereskedők fel vannak sorolva. Az ilyen listák rendelkezésre bocsátása azt jelzi, hogy a nagykereskedőkkel fel lehet venni a kapcsolatot, és meg lehet kérdezni tőlük, hogy drop shipping területen tevékenykednek-e, és további együttműködésre is lehet őket kérni. Ezzel a stratégiával nagyobb rálátással tudsz lenni arra, hogy ki a legjobb vagy ki a vezető nagykereskedő a te piacodon.
2. Rendelj a versenytársaktól
Ez egy igencsak régi módszer, lássuk hogyan működik. Ha tudni szeretnéd, hogy a versenytársad melyik nagykereskedéssel működik együtt, akkor nincs más dolgod, mint rendelni tőle valamilyen kis apróságot. Amikor megkapod a csomagot, írd be a Google-be azt a címet, ahova a terméket visszaküldhetnéd gond esetén, és már meg is tudod, hogy ki volt az eredeti szállító. Bizonyos esetekben egy beszállítóval veszed majd fel a kapcsolatot. Tehetsz egy próbát erre, s kiderítheted, hogy működik-e ez a módszer vagy sem, de ne tegyél fel mindent erre. Néha bejön ez a technika, néha azonban nem, mert vannak, akik blind shippinget használnak.
3. Bemutatók és kiállítások
A bemutatókon lehetőséged nyílik arra, hogy beszélj a legfontosabb gyártókkal és nagykereskedőkkel a piacodról, vállalkozásodról. Ez a módszer csak akkor működik, ha már biztosan tudod, hogy mit szeretnél árulni és mit képviselsz. Azért igazán jó trükk ez, mert egyszerre tudsz kapcsolatokat építeni, s a saját termékeidről és beszállítóidról is adatokat, híreket gyűjteni.
4. Címtárak
A címtárak – amik esetünkben weboldalakon vannak fent – fontos forrásai annak, hogy a beszállítókkal felvehessük a kapcsolatot, mivel itt több szűrőn mennek át az adatok, és biztos lehetsz abban, hogy valódi nagykereskedések szerepelnek a listában. A legtöbb ilyen címtáras oldal díjakat is szabhat ki a belépés ellenében, de ez megéri, mivel ezeken a helyeken a termékekkel kapcsolatos gondolataidat is megoszthatod. Mivel számos beszállítói címtár létezik, kiemeltünk párat a legismertebbek közül, de ezek csupán opciók, nem állunk kapcsolatban velük:
A Wholesale Centralt 1996-ban alapították, jelenleg 1.400 beszállítót jegyez és 740.000 terméket, ingyenesen hozzáférhető. Díjmentesen lehet keresni az oldalon, és ez azért lehetséges, mert a listában szereplő beszállítóknak azonban fizetniük kell azért, hogy megjelenhessenek, valamint hirdetésekkel is találkozhatunk böngészés közben. Ajánljuk neked ezt a honlapot, azonban arra felhívjuk a figyelmedet, hogy néhány beszállító úgy tűnik, valójában kiskereskedő, aki „nagykereskedelmi árakon” kínálja a termékeit. Legyél mindig óvatos és odafigyelő a választás során!
A WorldWide Brands-et 1999-ben alapították, jelenleg több mint 10 millió terméket jegyeznek rajta és több ezer nagykereskedőt; a belépési díj 299 dollár, ezt azonban csak egyszer kell kifizetned, és a tagságod végleges lesz. Ez az oldal az egyik legrégibb és legismertebb beszállítói címtár. Csak olyan beszállítókat ajánlanak ezen a felületen, akiket legitim és minőségi tevékenység jellemez. Ha életre szóló hozzáférést szeretnél egy önmagában is minőségi címtárnak, és nem bánod, ha a belépési díj meglehetősen magas, akkor meglehet, ez a legjobb, amit választhatsz.
A Doba 2002-ben jött létre, jelenleg 165 beszállítót és több mint 1,5 millió terméket jegyez. A tagságért havonta 60 dollárt kell fizetni. A Doba szépsége az, hogy ahelyett, hogy egyszerűen listázná neked a beszállítókat, összegyűjti azokat a drop shippereket, akiknél lehetőséged van több raktárba helyezni a rendeléseidet egy központi felületen keresztül. A tagsággal együtt jár egy „push-to-marketplace” eszköz, kiegészítő is, amely automazitálni tudja a termékek listázásának folyamatát az eBay-en.
A SaleHoo 2005-ben jött létre, több mint 8.000 beszállítóval dolgozik együtt, az éves tagsági díja 67 dollár. Ezt a címtárat megnézve úgy tűnik, nagy figyelmet fordítanak az eBay-ről és az Amazonról származó termékekre. Ez szintén jó választás lehet, ha meg tudsz békélni az évi 67 dolláros tagsági díjjal, amivel kapcsolatban hatvan napos pénzvisszafizetési garanciát vállalnak.
5. Fórumok
Ez egy meglehetősen régi módszer, de még mindig működik. Rengeteg olyan fórumot találhatsz az interneten, amik drop shippinggel foglalkoznak. Ezeken a helyeken lehetőséged van új beszállítók megismerésére akár az által is, hogy a többi felhasználó beszél róluk, vagy hogy a beszállítók maguk posztolnak valamit.
6. Online termékbeszerzési eszközök (product sourcing tools)
Különböző internetes eszközöket, bővítményeket használhatsz arra, hogy megkönnyítsd a munkádat. Ha emellett a módszer mellett döntesz, nem kell beszállítók után keresned, főként retail marketplace-ekkel lépsz majd kapcsolatba (például eBay, AliExpress). Ezeken a helyeken a beszállítók tulajdonképpen más kiskereskedők lesznek, ez rövid távon működhet, de több hátránya is van. Ez az eredeti kiskereskedői modell, ám a számos rizikófaktor miatt hosszú távon nem garantált a siker. Ilyen termékbeszerzési eszközök, bővítmények például az Oberlo és a Dropified. Ezek segítségével könnyen tudsz termékeket importálni a beszállítóktól egyenesen a Shopify-boltodba, a megrendelt árut közvetlenül a vevőnek szállítják.
Miért jó az Oberlo és a Dropified?
– Egyenesen a beszállítótól érkeznek a termékek
– Automatikusan teljesítik a rendeléseket
– Automatikusan frissítik a készletet és az árakat
– Termékek testreszabása
– Automatikus árképzés
7. Google-kereső
A Google egy nagyszerű forrás lehet bármilyen keresés és kutatás terén, hiszen szó szerint bármit megtalálhatunk általa. Mivel természetesen beszállítókra is bukkanhatunk itt, nézzük milyen szabályokat érdemes fejben tartani:
- Alapos keresésre van szükség: Mivel elég sok nagykereskedőnek rossz a marketingje és a promóciós aktivitása, őket nem fogod a keresési eredmények listájának elején megtalálni. Ez azt jelenti, hogy mélyebbre kell ásnod magad a sok találat között.
- Ne ítélj a weboldal alapján: Érdekes, hogy a legjobb beszállítók között is találkozhatunk olyanokkal, akiknek igencsak szegényes a dizájnjuk, míg az üzleti életben kevésbé sikeres és hiteles beszállítók internetes megjelenése, arculata sok esetben minőségibb. Ez azt jelenti, hogy ha szembe jön veled egy elmaradottnak tűnő oldal, nem kell megijedned.
- Keress többféleképpen: Előfordulhat, hogy a legjobb nagykereskedők, beszállítók megtalálásához a keresésünk szövegéből hiányoznak a megfelelő szavak. Így például ne csak úgy próbálkozz, hogy „termék, nagykereskedő”, hanem olyan változatokat is használj, hogy „forgalmazó, viszonteladó, szállítmány, raktár” stb.
Ha fel tudtad venni a kapcsolatot a számodra megfelelő beszállítóval – regisztráltál is, és letöltötted, kitöltötted a megfelelő fájlokat – akkor már nincs sok dolgod hátra, keress egy megfelelő Shopify-alkalmazást, s töltsd fel a termékeket a webáruházadba.
Néha előfordul, hogy bár megtalálod azokat a termékeket, amiket árulni szeretnél és a beszállítót is, de a legfontosabbat nem tudod, mégpedig, hogy rendelkezik-e a beszállító/nagykereskedő olyan adatbázissal, adatállománnyal, amire neked szükséged van, ugyanis a weboldalon alapvető információkat nem tettek közzé. A honlapon bizonyos kulcsszavak után kell kutatnod, például drop shipping, nagykereskedő, szállítás, feed, hogy kideríthesd, megvan-e annak a lehetősége, hogy együtt dolgozzatok.
Ha nem találsz a weboldalon olyan információkat, amikre szükséged lenne, akkor hívd fel őket, és egyszerűen mond meg, hogy szeretnél együttműködésre lépni velük, a termékeiket árulni, kérdezd meg, hogy át tudják-e adni a szükséges adatokat, illetve érdeklődd meg, hogy ismerik-e a drop shipping módszerét – ha nem, beszélj nekik róla. Ha nincs lehetőséged a telefonhívásra, akkor alább egy minta e-mailt olvashatsz arról, hogy hogyan vedd fel velük a kapcsolatot üzenetben. (Angol nyelven a mintát itt olvashatod)
„Tisztelt Beszállító!
A napokban nyitjuk meg új Shopify-webáruházunkat, és az Önök termékeit is szeretnénk árulni a vásárlóink részére, a készletünket tehát szeretnénk szinkronizálni az Önökével. Az a kérdésem, hogy tudnak-e adatállományt küldeni a termékeikről? Íme néhány lehetőség arra, hogy hogyan tudnánk fogadni és feldolgozni az adatukat:
- Ha rendelkeznek termék exportáló funkcióval az online boltjuk admin felületén, akkor kérem, küldjék el azt nekünk XLS, CSV vagy XML formátumban.
- Ha már exportálták a termékeiket más célból – marketing, viszonteladói területek, Google Shopping, Amazon stb. – akkor kérem a már meglévő URL-címet küldjék el, amiről elérhetem a feedjét, XML, CSV és XLS formátummal egyaránt dolgozunk.
- Ha már van Shopify-boltjuk, akkor az egyik partnerünk, a Syncee ingyenesen installál egy kisebb privát alkalmazást, amellyel exportálni lehet az Önök Shopify-áruházában lévő termékeik adatát XML-ben, és generálni tud egy olyan URL-t, amivel később importálni tudja az árukat a mi felületünkre.
Bármi kérdésük adódik, keressék fel közvetlenül a partnerünket a hello@syncee.io címen.
Válaszukra várva,
köszönettel és üdvözlettel:
Név”
Tudni szeretnéd, hogyan importálhatsz termékeket a Shopify-áruházadba?
A következő technikákat használhatod:
- Manuális
- Product Sourcing Tools
- Web Scraper
- Adatbázis, adatállomány használata
Néhány információ a Shopify angol nyelvű útmutatójából származik.