Több okból érdemes lehet üzleti tervet írni egy új kiskereskedelem számára. Most adunk egy kis alapot ahhoz, hogy megtudd, hogyan készítheted el!
Egy alap üzleti terv elkészítése a cégalapításkor rendkívül fontos. Tisztáznod kell magadban a jövőbeni terveidet, célkitűzéseidet, és leírni minden olyan adatot és információt, amelyet érdemes lesz szem előtt tartanod a későbbiekben.
Hogy miért is válhat előnyödre ennek az alap üzleti tervnek az elkészítése? Például, finanszírozási szempontokból, illetve, mindez úgymond ugródeszkaként is működhet, s e révén tanácsokat is kaphatsz tapasztaltabb cégtulajdonosoktól. De egyszerűen csak azért is jó, hogy tisztán láss.
De hol kellene elkezdened ennek az alap üzleti tervnek az elkészítését? Vannak információk, amiket saját magad össze tudsz szedni, de végezned kell egy kis piackutatást is, ha olyan alapos, pontos és, ha ezt mondhatjuk, hasznos, tervet szeretnél készíteni, amilyet csak lehet.
A jó hír az, hogy nincs szükség arra, hogy átnyálazz egy 400 oldalas dokumentumot a tervből adódó lehetséges előnyök megszerzéséért. Az üzleti terv elkészítése ijesztő feladatnak tűnhet, de nem kell tényleg annak lennie. Csupán annyi is segíthet már, ha néhány releváns információt összeírsz, s csoportokba osztod őket; mindezzel már fel is építeted a terv vázát, amely a kezdeti lépésekben segíthet a kiskereskedésed életében.
Ezért lehet hasznos számodra a következő keret követése, s annak felöltöztetése. Alább egy alap üzleti terv döntő elemeiről olvashatsz bizonyos részleteiben.
Üzleti összefoglaló
Az első lépés, hogy megfogalmazd, mivel szeretnél foglalkozni, milyen lesz a vállalkozásod tulajdonképpen. Egyszerű, igaz?
Habár valószínűleg egy konkrét ötlet már ott van a fejedben, ennek tömör, lényegretörő megfogalmazása és leírása mégis nehezebb lehet, mint hinnéd.
Gondolj erre az egészre úgy, mint egy rövid prezentációra. Próbáld meg az üzleti tevékenységedet összefoglalni három-négy szegmensben. Ennek a kis leírásnak az alap dolgokat kell tartalmaznia – ki vagy te, mit árulsz stb.
Az is hasznos lehet, ha másokéval összehasonlítod a saját leírásodat, vagy másoknak is megmutatod. Fordulj olyan emberekhez, akiknek korábban már meséltél az üzletedről. Ők mit gondolnak, mit csinálsz te tulajdonképpen? Ez segítheted neked abban, hogy jobban lásd saját magad, s minél célzottabban átadhasd az információkat magadról a világnak, és irányt mutat abban, mit kell tenned, hogy tisztább kép alakuljon ki rólad mások szemében.
Értékajánlat
Rendben. Megfogalmaztad, hogy mi is a te céged valójában, dehát érdekel ez valakit az elején? Nyilván, téged igen, de másokkal is kommunikálnod kell mostmár, és elmondanod, miért jó tőled vásárolni.
Az alap üzleti terved következő szakasza az értékajánlat, amely lényegében tudatja a világgal, hogy miért kellene bárkinek is a te cégeddel foglalkoznia. Mit árulsz, és hogyan oldja meg egy terméked vagy szolgáltatásod a vásárlóid problémáit? Miben különbözöl a versenytársaidtól?
A Forbes szerint is egy pozicionáló leírás az értékajánlat, amely megmagyarázza, milyen hasznot biztosítasz, kinek, és hogyan teszed ezt egyedi módon. Ismertetőt ad a célzott vásárlókról, a problémáról, amit megoldasz, és hogy miért vagy markánsan jobb másoknál.
Az értékajánlat elválasztja a márkádat mindenki mástól, aki hozzád hasonló tevékenységet végez. Ez a pont lehet egyébként az üzleti összefoglalód része, de magában is megállja a helyét iránymutatóként.
Célközönség
Bár az üzleti összefoglaló és az értékajánlat tartalmaz némi információt a célközönségedről, de fontos ezeknél mélyebbre ásni.
Ki az ideális vásárló? Több típusuk is van? Meglehet, számos más különböző piacon is megállja a helyét a terméked. Határozd meg a lehető legpontosabban a saját buyer personádat, azaz egy kitalált alakot, amely megtestesít mindent, amilyennek egy ideális vevőt elképzelsz. Gondolj olyan elemekre, mint életkor, nem, jövedelemszint, lakóhely, szokások, egyéb kedvelt termékek, hobbik, és különböző más értékek, valamint időtöltési módok.
Ha szeretnél többet tudni a potenciális vásárlóidról, készíts interjút néhány olyan személlyel, akik egyértelműen a célpiacod tagjai, hogy eloszlathass minden olyan feltételezést, amit korábban állítottál az igényeikre vonatkozóan. Ezek a beszélgetések arról is képet nyújthatnak, hogy az értékajánlatod a való világban is megállja-e a helyét.
Ha a célpiacodat már jobban ismered, könnyebb dolgod lehet különböző döntésekben például a márkázás, marketing, árazás terén, és az új termékeiddel kapcsolatos kérdéseidben is segíthetnek, valamint a vállalkozás irányításának egészében.
Pénzügyi előrejelzések
Bár a számokkal való foglalkozás nem biztos, hogy a legszórakoztatóbb része az üzleti terv elkészítésének, mégis, az egyik legfontosabb tényező az, hogy kialakuljon egy kép a vállalkozás pénzügyi jövőjéről.
A pénzügyi előrejelzéseknek tartalmazniuk kell a költségeket (kezdeti és későbbi), a várható bevételeket, és bármilyen, a későbbiekben esetleg felmerülő tartozást is. Ebben a szakaszban határidőket is ki kell jelölnöd, például arra vonatkozóan, hogy vajon mikortól lesz nyereséges a vállalkozás.
Szintén fontos, hogy a pénzügyi előrejelzéseidnek legyen valóságalapjuk. Ha nem tudod biztosra, hogy mi mennyibe kerül, telefonálj körbe, kutass válaszok után. Bizonytalan vagy abban, hogy vajon hogy néz majd ki a vállalkozásod az első év után? Kutass a piacon, hogy megtudd, mi az általában jellemző norma. Ha van rá lehetőséged, kérdezz meg más vállalkozókat a saját tapasztalataikról és arról, hogy mikre számíthatsz a későbbiekben a céged életének különböző szakaszaiban.
Ha leírod a vállalatod aktuális és tervezett pénzügyi helyzetét, akkor kialakíthatsz néhány valós célt, és megtudhatod, melyek a biztos pontok a költségvetésben, és min kellene majd spórolni.
Költségek
Talán a legegyszerűbb pont a vállalkozás pénzügyi jövőjének meghatározásában az, ha a már ismert költségeket vizsgáljuk. Vannak költségek, melyek vállalkozásonként eltérnek, ám most felsorolunk néhány olyan pontot, amiről alapvetően érdemes lehet elgondolkodni:
- A terméked tényleges költsége: Ennek tartalmaznia kell a fizikai költséget, de figyelembe kell venni egyéb mást is, például azt az időt, amit te a kutatással, tervezéssel, megalkotással töltöttél. Ha valahol tárolod a készletedet, akkor a bérleti költségeket is foglalja magába.
- Márkázás: Ez magába foglalhat például egy logót, vagy egy teljes vizuális képet is, amelyet szeretnél, hogy a márka a megjelenésében a későbbiekben mutasson magáról. (csomagolás, üzenetek például)
- Weboldal készítése és hosting: Vagy te hozol létre egy e-kereskedelmi webhelyet a Shopify-on, vagy felveszel valakit, hogy készítse el számodra. Akárhogy is, el kell gondolkoznod arról, hogy mennyibe kerül a tárhely és a domainnév.
- Termékcsomagolás: Akár online, akár fizikai boltod van, valószínűleg mindenképp kell, hogy legyen valamilyen csomagolás, amelyben a terméket átadod a vásárlóidnak.
- Marketing: Ez a költség a célközönségedtől függ. Tartalmazhat hagyományos marketingköltségeket (apróhirdetések, szórólapok, különféle egyéb nyomtatott anyagok stb.), ugyanúgy, mint digitális marketingkiadásokat (Google AdWords, fizetős hirdetések a közösségi médiában, influencer marketing stb.) is. A különböző demográfiai csoportok más-más felületet használnak, az is lehet, hogy a célközönséged offline jut hozzá a termékinformációkhoz. Függetlenül ezektől, reális marketingköltségeket kell megpróbálnod előre meghatározni a promotálásra vonatkozóan.
- Cégbejegyzés: Attól függően, hogy mekkora a céged mérete az induláskor és, hogy ez csak egy mellékes tevékenység-e vagy egy teljes munkaidős vállalkozás, fontos a cégbejegyzés költségeiről is elgondolkodnod. Vedd figyelembe a különféle adókat és díjakat. Ne félj segítséget kérni szakembertől.
- Értékesítési rendszer, terminál: Ez a pont a kifizetésekre vonatkozik. Meg kell teremtened annak lehetőségét, hogy a vásárlóid személyesen is fizetni tudjanak. Ha üzletekben, piacokon, vásárokon és fesztiválokon is tervezel árulni, szükséged lesz valamilyen rendszerre, terminálra – ilyen például a Shopify POS (point-of-sale) –, hogy a pénzügyi folyamatokat megfelelő módon kezeld, és hogy a készletedet nyomon kövesd.
- Számlázóprogram és szakmai segítség: Az adózási időszak nem egy leányálom, főleg a vállalkozóknak nem. Ha az üzleti költségeid nincsenek rendben, nem foglalkoztál velük, nem lesz könnyű dolgod. Választhatsz, hogy te gondoskodsz a könyvelésről és a számlázásról, vagy egy szakemberhez fordulsz, hogy intézze az ügyeidet. Akárhogyan is, de ez egy olyan költségpont, amelyet szintén figyelembe kell venned a tervezéskor.
- Alkalmazottak: Ez a költség szintén a vállalkozásod méretétől függ. Azonban, még kezdő online kiskereskedőként is szükséged lehet több kézre, további segítségre, főként az év forgalmasabb időszakaiban, vagy akkor, ha valós piacra viszed ki a termékeidet.
Bevétel
A bevételekről való gondolkodásnál vigyázz, azok trükkösek lehetnek. Ha most indítod a vállalkozásodat, bizonyára nincs még olyan adatod, amire a várható bevételt alapozhatnád. Viszont arra lehetőséged van, hogy megnézd, hogy más, hasonló tevékenységet űző cégeknél mi az átlag.
Vizsgálj meg több különböző forgatókönyvet, a sivártól az optimistáig, és úgy játssz a számokkal, hogy meglásd, milyen bevételre számíthatsz az elkövetkező néhány évben.
Ne felejtsd el figyelembe venni a különböző szezonokat, és az azokat kísérő plusz pénzeket, illetve azokat az időszakokat, amikor nem lehet nagy forgalomra számítani – előbbi például a karácsony előtti néhány hét, utóbbi pedig a januári mélypont.
Pénzforgalom
Különösen a kiskereskedelmi világban, könnyen előfordulhat, hogy bizonyos előzetes költségeket csak akkor forgathatsz vissza, amikor már az összes termékedet eladtad.
Az összes várható költség és bevétel előzetes vizsgálata nem ad teljes képet a mindennapi pénzügyi helyzetedről, így egy újabb rendkívül fontos darabja a kirakósnak, ha a kimenő és bejövő összegeket folyamatosan nyomon követed. Így nem kavarhatsz el semmit.
Fedezeti pont
Mit is jelent ez? Ez a break-even analízis egy olyan számítás, ami megmutatja neked, hogy mennyit kell eladnod, hogy egyenesbe gyere. Megtudhatod azt, hogy hány eladásra van szükséged ahhoz, hogy az összes felmerülő költséget fedezhesd.
Összehasonlító elemzés
„Tartsd a barátaidat közel, de az ellenségeidet még közelebb.” Oké, az idézet picit talán drámai lehet, de tudnod kell, hogy mire számíthatsz a jövőben, mik mások jövőbeni terveik, és mi alapján tudsz összehasonlítást végezni.
Például, ha a piac telítve van olyan márkákkal, amik nagyon hasonló termékeket kínálnak, akkor vajon a tied miben más? Lehet, hogy te más értéket képviselsz a vásárlóid szemében, vagy lehet, hogy a piacon olyan területet céloztál meg, amit korábban mások még nem. Bármi legyen is, tudva, hogy mi történik a nagyvilágban, és tudva, hogy mik a versenytársak céljaik, előnyös helyen érezheted magad, és felkészülhetsz az esetleges akadályokra.
Marketingterv
A célpiacod, terméked, költségvetésed és értékajánlatod mind segíteni fognak neked abban, hogy felépítsd a marketingtervedet.
Amikor részletes piackutatást végzel, akkor annak tartalmaznia kell, hogy a célközönséged hogyan költi majd el a nehezen megkeresett pénzét, és hogy hol találták meg az új termékedet.
Például, ha a kétezres években születetteket célzod meg, és kis költségvetéssel dolgozol, akkor dönthetsz úgy is, hogy szponzorált Instagram-bejegyzéseket használsz. Viszont, ha a hatvanas évek szülötteit szeretnéd elérni egy kisvárosban, jobb, ha egy helyi újságban osztasz meg hirdetéseket, esetleg Facebookon promotálsz.
Több módon népszerűsítheted a termékeidet, egyebek mellett a következőkkel:
- Content marketing
- E-mail marketing
- Valós boltokban megjelenő reklámok (például kijelzőn)
- Közösségimédia-marketing
Minden felületet vizsgálj meg, és mérd fel azok előnyeit, hátrányait egyaránt. Csak azokon a helyeken hirdess, amit a közönséged elér, és ne az összes csatornán. Ha előzetesen minden marketingcsatornát megismersz, kísérletezel velük, abból nem lehet bajod, de a végső elhatározásnál legyen saját stratégiád – amit aztán beleírhatsz az üzleti tervedbe.
Az üzleti terv megírása
A céljaidtól függően, az üzleti tervben szereplő szekciók hossza és jelentősége változhat. De bármi is legyen a motivációd, az elképzelések papírra vetése segíthet tisztán látnod, és felmérned a várható sikereket, valamint kijelölni azt az utat, amin a legérdemesebb haladnod a céged növekedéséhez.