fbpx Skip to content

Termékkategorizálás webáruházadban

Sárvári Nelli

Sárvári Nelli

Termékkategorizálás

A termékkategorizálás fontos eleme webáruházad elkészítésének. Ahhoz, hogy vásárlóid könnyen megtalálják, amit keresnek, érdemes lehet alaposan végiggondolni a termékek csoportokba rendezését.

A termékkategorizálás szerencsére nem egy bonyolult feladat, amennyiben kevés termékkel rendelkezel, hiszen könnyedén kialakíthatod azokat online áruházadban, azonban ha sok termékkel rendelkezel a termékkategorizálás feladhatja a feladatot. Szeretnénk néhány tippel segíteni neked, hogy a lehető legjobb webáruházat készíthesd el, ahol élmény a keresés vásárlóid számára.

Főkategóriák

A főkategóriák a legfontosabbak, hiszen ezek mutatják meg azt, hogy a vásárló egyáltalán jó oldalon jár-e. Ezek megfelelő támpontot adhatnak számukra a keresés során, amennyiben nem egyből konkrét termékre keresnek rá a keresőfelületen. Érdemes lehet itt végiggondolnod azt, hogy egészen pontosan mit is árulsz és ezeket milyen módon kategorizálhatod be ahhoz, hogy a lehető legjobb módon mutasd be ezeket vásárlóid számára.

A főkategóriák esetében természetesen nem csak terméktípusonként készítheted el a termékkategorizálást, egész nyugodtan választhatod az anyag, minőség, ár, méret, színe, gyártók stb. alapján. Mindösszesen az a lényeg, hogy a látogatóid kétségek nélkül megtalálják a számukra megfelelő terméket és könnyen tudják követni a termékkategorizálási módszered.

Az alábbi példánkban a Huppanj Bele! oldalán látható főkategóriák alapján indulunk el.

Főkategóriák a Huppanj Bele! termékkategorizálásának esetében
Forrás: Huppanj Bele!

Ahogyan a képen is látható, a webáruház nem használt rengeteg főkategóriát, egyszerűen megadott olyan lehetőségeket, amelyek segítséget nyújtanak a vásárlóknak abban, hogy az általuk keresett terméket egy nagyobb kategórián belül megtalálják.

A főkategória elkészítésénél figyelned kell arra, hogy logikusan válaszd ki azokat, megfelelően kell rangsorolnod, hogy nehogy az alkategóriák is főkategóriaként kerüljenek megjelenítésre. Természetesen az alkategóriák esetében számos termékcsoportot jeleníthetsz meg, így nem kell azon aggódnod, hogy nem fogják megtalálni vásárlóid az adott termékeket.

Alkategóriák

Az alkategóriák lehetőséget adnak arra, hogy több opcióból választhassanak vásárlóid és a termékek listája is átláthatóbb legyen. Az alkategóriák esetében oda kell figyelned arra, hogy megfelelő kifejezéseket használj annak érdekében, hogy meg lehessen találni a termékeket, és egy adott csoport alatt ne valami teljesen más legyen, hiszen ez negatív fényben tüntetheti fel online áruházad.

Az alkategóriák abban az esetben is hasznosak lehetnek, hogyha a termékkategorizálás során nehézségekbe ütközöl a főkategóriák számának csökkentésében. Az alkategóriák segíthetnek ebben a dilemmában és a saját dolgodat is megkönnyítik.

Abban az esetben, hogyha egy alkategóriád akár több főkategóriába is besorolható, mindenképp érdemes lehet mindenhol elhelyezni, hiszen ezáltal sokkal nagyobb lehetőséget biztosítasz vásárlóid számára abban, hogy könnyedén és gyorsan megtalálják azt amit keresnek.

Kiemelt kategóriák

Kiemelt termék termékárazás során
Forrás: Neonguru

Számos webáruház alkalmazza manapság a kiemelt kategóriák lehetőségét a termékkategorizálás során. Ez a módszer azért lehet hasznos, mert ezáltal megmutathatod a legfontosabb kategóriákat. A kiemelt kategóriák általában a banner alatt jelennek meg, így automatikusan felfigyelnek rá a látogatók. Ahogyan a Neonguru esetében is látható a kiemelt kategóriák rögtön megjelennek, ahogyan lentebb görgetünk az oldalon, így egészen biztos, hogy szinte rögtön észre fogják venni a vásárlók.

Termékkategóriák elhelyezése

Kpop stores termékkategorizálás
Forrás: Kpop Stores


A termékkategorizálás során azt is el kell döntened, hogy pontosan hova szeretnéd elhelyezni oldaladon az egyes menüpontokat. Az oldal tetején (akárcsak a Huppanj Bele! esetében) vagy az oldal bal oldalán (akárcsak a fent is látható Kpop Stores oldalán). Mindkét elrendezés megfelelő lehet, rajtad múlik, hogy melyiket választod online áruházadba.

A legfontosabb aspektus a termékkategóriák elhelyezésének esetében is az, hogy logikusan jelenítsd meg a vásárlók számára, hogy ezeket a menüpontokat egyáltalán ne kelljen keresgélniük. Azonban ha bizonytalan vagy abban, pontosan hova is kellene helyezned a termékkategóriákat, az eye tracking módszere kitűnő lehetőséget biztosít számodra, hogy felmérd hol lenne megfelelő az elhelyezés, hiszen ez a módszer egy eszköz segítségével felméri, hogy az oldal melyik részeire pillantanak rá a vásárlók, mindezt egy hőtérképpel bemutatva számodra. Így könnyen eldöntheted, hogy pontosan hova lenne érdemes elhelyezned a termékkategóriákat ahhoz, hogy gyorsan és hatékonyan megtalálják azt.

Termékek szűrése

A termékkategorizálás mellett a termékek szűrése is egy nagyon hasznos eleme lehet online áruházadnak. Ez lehetőséget adhat vásárlóid számára, hogy bizonyos lehetőségek szerint kiválasszák a számukra megfelelő termékeket. Itt feltüntetheted az árakat, a termékek színeit, méreteit, a gyártót stb. amennyiben nem ez alapján készíted el a főkategóriákat.

A termékek szűrése azonban mindenképp egy nagyon hasznos és fontos pontja lehet online áruházadnak, hiszen saját vásárlási élményeid során is egészen biztos, hogy éltél ezzel a lehetőséggel, amennyiben a webáruház rendelkezett ezzel a funkcióval.

Keresőoptimalizáció

A termékkategóriák esetében is figyelned kell a SEO, avagy keresőoptimalizálás meglétére, hiszen a Google ez alapján is értékeli online áruházad. Mielőtt eldöntenéd a konkrét fő- és alkategóriák nevét, mindenképp érdemes lehet utánanézned, hogy ezekre milyen gyakran keresnek rá a vásárlók, hiszen ezáltal sokkal jobban megismerheted a vásárlói körödet és a megfelelő neveket is a kategóriáidnak.

Tesztelés

Ahogyan a keresőoptimalizálás esetében, a webáruház sikerességének érdekében is érdemes különböző teszteléseket végezni a termékkategóriákkal kapcsolatban. A legjobb módszer erre a Google Analytics, hiszen itt könnyedén rá tudsz keresni az egyes termékkategóriák nevére, hogy megnézd , mennyire keresett az adott termékkategória.

A tesztelés részeként hasznos elem lehet még a vásárlói visszajelzés, hiszen ezáltal könnyen megtudhatod hogyha a vásárlók bármiféle nehézségbe ütköznek a termékek keresése során. A vásárlói véleményekre való reakció nagyon fontos abban a tekintetben is, hogy ezáltal könnyen kialakíthatod a kommunikációt köztük és közted. Ezáltal sokkal elérhetőbb lesz a vállalkozásod és bármilyen probléma esetén szívesen fognak hozzád fordulni a vásárlók, hiszen tudják, hogy az üzenetük célba ér és valóban dolgozni fogsz a probléma megoldásán.

Az oldalad élesítése előtt jó ötlet lehet még a termékkategorizálás leellenőrzése ismerősök segítségével. Mutasd meg az oldalad a családodnak, barátaidnak és kérd meg őket, hogy keressenek meg egy adott terméket a termékkategóriákon keresztül. Nyugodtan mérheted az időt is, illetve azt is, hogy milyen módon jutnak el a termékekhez, hogy ezáltal is felmérd mennyire bonyolult a keresés a termékkategóriákban.

Összegzés

Összességében tehát a termékkategorizálás egy kifejezetten fontos eleme a termékek megfelelő elrendezéséhez. A kategóriák lehetőséget nyújtanak arra, hogy a vásárlók könnyen és gyorsan megtalálhassák az egyes termékeket, továbbá oldalad is egy megbízható és letisztult felületként fog megjelenni számukra.

Amennyiben nem tudod, hogy kezdj bele, vagy elakadtál online áruházad elkészítésében, kérd Shopify Expert csapatunk segítségét!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Tetszett a cikk?
Olvasd el a többi írásunkat is!