Amikor online áruházat szeretnél nyitni, rengeteg opció közül választhatsz. Azon kívül, hogy kiválasztod milyen termékeket szeretnél árulni, azt is fontos eldönteni, hogy milyen e-kereskedelmi üzleti modellt szeretnél választani online vállalkozásod számára. Ebben a cikkben nyolc választási lehetőséget mutatunk be, amelyeket könnyedén saját elképzeléseid szerint alakíthatsz.
Fontos, hogy minden egyes e-kereskedelmi üzleti modellt megérts ahhoz, hogy ki tudd választani a kisvállalkozásod számára a legmegfelelőbbet. Számos előnye és hátránya van a különböző modelleknek, ez persze függ attól, hogy milyen termékeket szeretnél árulni és milyen terveid vannak a költségeket illetően, hiszen ezektől függően az egyik sokkal jobban működhet számodra, mint a másik.
Mi is az az e-kereskedelmi üzleti modell?
Az e-kereskedelmi üzleti modell a céged alapvető keretrendszereire utal a vállalat nyereséges működését, illetve a vásárlóknak nyújtott értékeket illetően. Egy jó e-kereskedelmi üzleti modell részletesen elmagyarázza a vásárlók értékajánlatait és az árazási stratégiát. Továbbá meghatározza a vállalat által kínált termékeket és szolgáltatásokat, a célközönséget és a további kiadásokat.
Az e-kereskedelmi üzleti modellek mind az újonnan alakult, mind a régebbi vállalkozások számára fontosak lehetnek, hiszen segítenek számukra, hogy megértsék, hogyan működnek a vásárlók és folyamatosan motiválni tudják a dolgozóikat, befektetéseket készíthetnek és fenntartható versenyelőnyt képezhetnek azáltal, hogy kijelölik a megfelelő lehetőséget a növekedésre.
Képzeld el az e-kereskedelmi üzleti modelled úgy mintha egy élő szerv lenne. Ahhoz, hogy egészséges maradjon, néha frissítened kell ahhoz, hogy lépést tudj tartani a trendekkel és a szembejövő akadályokat is könnyedén legyőzd.
A leggyakoribb e-kereskedelmi üzleti modell típusok
Négy nagyobb e-kereskedelmi üzleti modellt tudunk elkülöníteni, amelyek a legjobban mutatják be a vásárlók és a vállalkozások közötti viszonyt.
Business- to-consumer (B2C)
A B2C e-kereskedelmi üzleti modell arra utal, mikor egy vásárló és egy vállalkozás között jön létre valamilyen kereskedelem. Erre példa mikor online vásárolsz egy inget egy kiskereskedőtől. Természetesen ez az e-kereskedelmi üzleti modell magába foglalja a szimpla áruházakat és az online térben létrejövő kereskedelmet is egyaránt.
Business-to-Business (B2B)
A B2B e-kereskedelmi üzleti modell arra utal, mikor két vállalkozás között jön létre kereskedelmi kapcsolat. Erre példa amikor egy SaaS vállalkozás szoftvert ad el egy másik vállalkozásnak. A nagykereskedők tipikusan ebbe a kategóriába esnek a kiskereskedőkkel szemben. A különböző márkák is ebbe a kategóriákba eshetnek, hiszen eladhatnak a vásárlók részére (B2C) vagy a kisvállalkozásoknak is (B2B).
Consumer-to-consumer (C2C)
A C2C e-kereskedelmi üzleti modell arra utal, mikor egy magánember ad el termékeket vagy szolgáltatásokat egy másik magánember számára. Erre példa mikor egy magánember egy használt laptopot ad el Facebook Marketplacen egy másik magánember számára. Az egyéni eladók először online próbálják meg eladni a termékeiket, majd ezután kezdenek el egy online áruházat, hogy nagyobb profitot termelhessenek.
Consumer-to-business (C2B)
A kreatív iparág fejlődése során szükségessé vált az, hogy magánszemélyek is eladjanak a különböző vállalkozások számára. Ez az e-kereskedelmi üzleti modell arra utal, mikor a magánszemélyek adják el a termékeiket a vállalkozásoknak vagy szervezeteknek. Amennyiben influenszer szeretnél lenni, vagy szeretnéd eladni fényképeidet online, ebbe az e-kereskedelmi üzleti modellbe fogsz tartozni.
Példák a leghíresebb e-kereskedelmi üzleti modellekre
Az e-kereskedelmi üzleti modellek különböző formákat ölthetnek a termékek elkészítésétől kezdve a szállítás típusáig. Nézzünk meg néhány ilyen különleges e-kereskedelmi üzleti modellt, amelyeket könnyen felhasználhatsz ahhoz, hogy elkezd vállalkozásod.
Dropshipping
A dropshipping az egyik legolcsóbb lehetőség, amennyiben új vállalkozásba szeretnél kezdeni. Ez az e-kereskedelmi üzleti modell főleg azokat az embereket vonzza, akik kis költséggel szeretnének vállalkozásba kezdeni. Továbbá azok számára is kifejezetten szimpatikus lehet, akik nem szeretnének termékeket raktározni.
Előnyök
- Nincs szükség nagy kezdőtőkére. A dropshipping egyik legnagyobb előnye az, hogy nincs szükség nagy kezdőtőkére. Tekintve, hogy nem rendelkezel termékekkel, amelyeket raktározni kell, nem kell fizetned a tárolásért és ez tökéletesen megfelel kezdő vállalkozásod számára.
- Alacsony kockázat. Mivel nem kell előre megvásárolnod a termékeket, nem fenyeget téged az a veszély, hogy nálad maradnának olyan termékek, amelyeket nem sikerült eladni.
- Az eladások modernizálása. A dropshipping beszállítók feladatai közé tartozik a termékek összeválogatása, csomagolása és a szállítása is. Ez a megoldás kifejezetten kényelmes lehet számodra, hiszen bárhonnan üzemeltetheted online áruházad, nem vagy helyhez kötve.
Hátrányok
- Nagy a verseny. Tekintve, hogy a dropshipping vállalkozás elkezdéséhez nincsenek hatalmas feltételek, ezért sokan kezdenek bele. A mező gyakran erős lehet és nem olyan egyszerű kitűnni a tömegből.
- Alacsony árrés. Az alacsony árrés megnehezíti a versenyt a fizetett hirdetésekkel rendelkező vállalkozásokkal szemben. Éppen ezért nagy hangsúlyt kell fektetned arra, hogy minél több energiát fordíts a tartalomra és a szolgáltatásokra stb. Az alacsony árrés azt is jelenti, hogy sokkal többet kell eladnod ahhoz, hogy megfelelő profittal rendelkezz a végén.
- Készletszinkronizálás (visszamenő rendelések). Mivel valaki más készletére támaszkodsz, könnyen lehet, hogy hiába nyújtasz be szállítási kérelmet a nagykereskedőknek, a termék már elfogyott. Ez rossz színben tüntethet fel a vásárlóid szemében, akik esetleg ezek után már nem szívesen választják online áruházad.
A profit az a különbség, amit a vásárlóid fizetnek és a te zsebedben marad, azon felül, amit kifizetsz a beszállítónak a termékekért. A haszonkulcs általában 20% körül van, ami nem számít túl soknak.
A dropshipping esetében alacsony a kockázat a pénzügyeket illetően, hiszen nem rendelkezel saját raktárral, nem vásárolsz meg előre termékeket, amiket esetleg nem tudsz eladni, illetve a szállítással kapcsolatban sem kell aggódnod. A kockázatot az alacsony árrés és a haszonkulcs, továbbá a verseny más vállalkozásokkal jelenti.
Egy dropshipping sikersztori
A Subtle Asian Treats egy top dropshipping vállalkozás a Shopify-on. A cég plüssöket és telefontokokat árul AirPod-ok és iPhone-ok számára. Tze Hing Chan, egy fiatal maláj vállalkozó alapította a vállalkozást, mert úgy érezte, hogy érdemes lehet foglalkozni a bubble tea által keltett ázsiai trenddel.
A márka rengeteg bubble tea fanatikust mozgatott meg, hiszen egy különleges választékból, viszonylag jó áron rendelhetnek a vásárlók. Szintén jó munkát végzett a cég azzal kapcsolatban, hogy a közösségi médiában reklámozza a felhasználók által létrehozott tartalmat, ezáltal is sokkal vonzóbbá téve a későbbi vásárlók számára a termékeket.
Termékek készítése
Számos hobbista saját maga készíti el a termékeket. Legyen szó ékszerekről, divatról vagy természetes szépségápolási termékekről, mindegyik új termék esetében lehetővé válik a hozzávalók minőségének és márkájának ellenőrzése. Azonban mindez az idő, pénz és méretezhetőség árán érhető el.
A termékek készítésének elsődleges költsége az alapanyagok megvásárlásából, a termékek tárolásából és az elkészítéshez szükséges helyiség esetleges bérléséből adódik. A legfontosabb dolog, amit figyelembe kell venned ennek az e-kereskedelmi üzleti modellnek az alkalmazása során az, hogy nem minden terméket tudsz kézzel készíteni.
Ez az opció azok számára lehet hasznos, akik rendelkeznek különleges ötletekkel és elő is tudják teremteni azokat. A saját termékek készítése azok számára is hasznos lehet, akik teljes mértékben tisztában szeretnének lenni a hozzávalók minőségével és a saját márkájukkal és azok számára, akik szeretnék ha a költségeik alacsonyak lennének.
Előnyök
- Nincs szükség nagy kezdőtőkére. Amennyiben a saját termékeidet készíted el, nincs szükség arra, hogy sok terméket készíts el előre. Ez lehetőséget ad arra, hogy viszonylag alacsony termelési költségekkel rendelkezz, ami sok startup cég számára a legnagyobb költségekkel jár.
- Ismered a márkát. A saját termékkészítés egyik előnye az is, hogy tisztában vagy azzal, hogy melyik márkát használod, mindenféle limitáció nélkül.
- Ismered az árakat. A márkával kéz a kézben az árakkal is tisztában leszel.
- Ismered a minőséget. Amennyiben saját magad készíted a termékeket, pontosan olyanra formázhatod, mint ahogyan azt elképzelted, ezáltal a vásárlóidnak is könnyedén megfelelhetsz.
- Agilitás. Amennyiben saját magad készíted a termékeket, a lehető legnagyobb ügyességgel tudod elkészíteni azokat, ezáltal teljes mértékben oda tudsz figyelni a termék elkészítésének teljes procedúrájára.
Hátrányok
- Időigényes. A termékedtől függően nagyon időigényes lehet a különböző termékek előállítása, amely sok időt el tud venni tőled és a vállalkozásod építésétől.
- Méretezhetőség. A termékek méretének beállítása nehéz feladat lehet, és a vásárlóid elvárhatják tőled, hogy ha már saját készítésű termékeket gyártasz, könnyen méretezhetők legyenek.
- Limitált termékkínálat. A termékkínálatod nagyban függ attól, hogy milyen tehetséggel rendelkezel és milyen alapanyagokat használsz fel a munkád során.
Egy termékkészítő sikersztorija
Az Old World Kitchen egy családi vállalkozásként kezdődött, akik háztól házig jártak és így próbálták eladni a termékeiket. Egy hosszú fejlődésen ment keresztül a vállalkozás, és az Etsy volt számukra a megfelelő megoldás álmaik kivitelezéséhez online.
A márka tovább akarta fejleszteni a kézzel készített konyhai termékek vállalkozását, azonban az Etsy nem tudott nekik a segítségükre lenni. Miután a vállalat a Shopify-ra költözött, erőteljesen növekedni kezdett az online konverziókat illetően. Emellett pedig továbbra is hű maradt a kézzel készített termékek készítéséhez.
Termékek gyártása
A termékek gyártása azok számára lehet hasznos, akik rendelkeznek különleges elképzelésekkel vagy a jelenlegi ötleteiket tudják variálni. Továbbá azok számára is hasznos lehet, akik hitelesítették termékeik piacát és bíznak abban, hogy el tudják adni a termékeiket. Fontos, hogy a termékek gyártása igényli a legmagasabb kezdőtőke meglétét.
Előnyök
- Alacsonyabb költség termékekként. Nem ritka, hogy a gyártás a legalacsonyabb költségeket képviseli, és ezzel a legnagyobb árrést biztosítja.
- Saját márka. Amennyiben saját termékeket készítesz, felépítheted a saját márkádat és nem leszel lekorlátozva mások által.
- Saját árak. Azon felül, hogy felépítheted a saját márkádat, saját árakat is állíthatsz be magadnak.
- Minőség. A dropshippinggel ellentétben könnyen szabályozhatod a termékeid végső minőségét, amennyiben te készíted el azokat.
Hátrányok
- Magas kezdőtőke. A kezdeti költségek nagyon magasak lehetnek. Attól függően, hogy mennyit költesz a termékek előállítására, a befektetéseid akár ezer vagy tízezer dolláros költségeket is elérhet.
- Problémák a gyártókkal. Semmi sem tudja jobban megállásra kényszeríteni a vállalkozásod, mint egy megbízhatatlan tengerentúli gyártó.
- Időbe telik, amíg igazán beindulhat a vállalkozásod. Az előállítás egy hosszú folyamat, amely a prototípus készítésével kezdődik, majd a mintavétellel és a gyártással fejeződik be. Ez a folyamat tovább növekedhet, amennyiben külföldi gyártóval tervezel dolgozni, hiszen felmerülhetnek különböző nyelvi akadályok, a távolság és kulturális különbségek.
A termék gyártásakor az árrések nagymértékben változhatnak az adott terméktől, a gyártótól és a rendelési mennyiségtől függően. Általában azonban a saját termék gyártása adja a legnagyobb haszonkulcsot más módszerekkel szemben, mint például a nagykereskedelmi vásárlás és a dropshipping.
Nagykereskedelem
A termékek nagykereskedelmi vásárlása jó lehetőség, amennyiben szeretnéd, hogyha gyorsan el tudnád kezdeni vállalkozásod, vagy különféle termékeket és márkákat szeretnél eladni. A nagykereskedelem széleskörű lehetőségeket kínál, mivel sok termék kapható ilyen célú eladáshoz.
Előnyök
- Megalapozott termékek értékesítése. A nagykereskedelmi vásárlás általában alacsonyabb kockázattal jár. Olyan márkákkal kezdesz dolgozni, amelyek már érvényesek a piacon, így nem kockáztatsz azzal, hogy időt és pénzt pazarolj egy olyan termék fejlesztésére, amelyet esetleg senki sem vásárolna meg.
- A márka ismertsége. A már bevált márkák értékesítése elősegítheti vállalkozásod helyzetét azáltal, hogy bevonzza a márka kedvelőit és ezáltal a te márkád is jobb fényben fog feltűnni.
Hátrányok
- Termékdifferenciálás. A már ismert termékek értékesítése a hátrányodra is válhat. Mivel a termékek több kiskereskedőnél is kaphatók, keményen kell küzdened azért, hogy megkülönböztesd magad, és meggyőzd a potenciális ügyfeleket arról, hogy tőled vásároljanak.
- Árszabályozás. Más márkák eladása bizonyos mértékig azt jelenti, hogy a szabályaik szerint kell játszani. Egyes márkák élnek az árszabályozásokkal, hogy megakadályozzák termékeik árengedményét.
- Készletgazdálkodás. Nagykereskedelmi e-kereskedelmi üzleti modell esetén nagy valószínűséggel meg kell vásárolnod az egyes termékek minimális megrendelési számát. A minimális rendelés a terméktől és a gyártótól függ, azonban készletet kell fenntartanod.
- Nagykereskedelmi partnerekkel való kapcsolat. Ha különféle termékeket szállítasz, a több szállítópartnerrel való kapcsolattartás nehezen kezelhetővé válhat és a követelmények szállítónként változhatnak.
A nagykereskedelmi árrés általában jó a dropshippinghez képest, de nem olyan nyereséges, mint a gyártás. A nagykereskedelem biztonságos középútnak tekinthető a gyártás és a dropshipping között. A nagykereskedelmi vásárlás azonban kockázattal is jár. A nagykereskedelmi készletek megvásárlása többnyire látatlanban történik, nem biztos, hogy le tudod ellenőrizni. A legnagyobb kockázatot azonban az okozza, hogy kitaláld, hogyan különböztetheted meg magad az ugyanezeket a termékeket forgalmazó kiskereskedőtől.
Nagykereskedelmi sikersztori
Pernell Cezar Jr. és Rod Johnson alapította a BLK & Bold céget, azzal a céllal, hogy segítsenek a helyi közösségeknek a kávé értékesítésével. A vállalkozásuk a nyereség 5% -át olyan programokra fordítja, amelyek támogatják az ifjúsági programokat, javítják a munkaerő fejlődését és megszüntetik a fiatalok hajléktalanságát.
A BLK & Bold a nagykereskedelmi és a közvetlen fogyasztói csatornákat használja az értékesítéshez. A nagykereskedelmi partnereik többségében kávézók, éttermek, irodák és együttműködő helyiségek, valamint vendéglátóipari szolgáltatók, például butikhotelek, Airbnb’s, valamint klasszikus panziók találhatók. A partnerek különféle pörkölt keverékeket, organikus speciális kávékat és szezonális teákat kínálhatnak, és egyedi kávé- és teaélményt teremthetnek ügyfeleik számára.
Igény szerinti nyomtatás
Az igény szerinti nyomtatás arról szól, hogy megrendelésre készített termékeket adsz el, a terveid alapján. Egyszerűen elkészíted a tervet, és amikor egy ügyfél megrendel egy terméket, egy harmadik fél készíti el, csomagolja és szállítja a megrendelést. A dropshippinghez hasonlóan ez az e-kereskedelmi üzleti modell is csökkenti az online értékesítés költségeit. Az értékesítésig nem kell fizetned egy termékért, ezért alacsony a befektetett tőke. Ez felszabadítja a marketing és hirdetési stratégiákra fordítható forrásokat. Igény szerinti nyomtatás esetén a nyomtatástól a csomagoláson át a szállításig mindent a nyomtatási partner kezel, neked nem kell ezzel foglalkozni.
Előnyök
- Gyorsan hozhatsz létre termékeket. Miután elkészítetted a designt, percek alatt elkészítheted a terméket és eladhatod online boltodban.
- Automatizált szállítás. A szállítást és a teljesítést a nyomtatási partner végzi. A feladatod mindösszesen a nagyszerű ügyfélszolgálat biztosításából áll.
- Alacsonyabb kezdőtőke. Mivel nem rendelkezel termékekkel, könnyen hozzáadhatsz és eltávolíthatsz termékeket, tesztelhetsz új e-kereskedelmi üzleti ötleteket és termékeket hozhatsz létre a piaci rések számára.
Hátrányok
- Kevesebb ellenőrzés a szállítás felett. A szállítási költségek bonyolulttá válhatnak, mivel a különböző termékeknél gyakran eltéréseket tapasztalhatsz. A csomagolással kapcsolatos lehetőségek is korlátozottak lehetnek, amennyiben szeretnéd, hogy a vásárlóid megfelelő élményben részesüljenek ezen a téren is.
- Korlátozott testreszabhatóság. A testreszabhatóság az eladótól és a terméktől függ. Meg kell határoznod az alapköltségeket, a nyomtatási technikákat és az elérhető méreteket.
Az igény szerinti nyomtatás remek e-kereskedelmi üzleti modell a kreatív vállalkozók számára is, mert a kínálat szinte végtelen. Olyan termékeket adhatsz el, mint: sporttáskák, jóganadrágok, arcmaszkok, vásznak, poszterek, párnák, takarók, okosóra szíjak stb.
Az igény szerinti termékek általában alacsonyabb haszonkulcsot hoznak, az árstratégiától és az ügyfélszerzési költségektől függően. -Azonban ez egy jó, alacsony kockázatú e-kereskedelmi üzleti modell azok számára, akik újak az e-kereskedelemben, vagy akik új bevételi forrásokat szeretnének tesztelni a meglévő e-kereskedelmi üzleti tevékenységük szempontjából.
Igény szerinti nyomtatás sikerszotri
Liz Bertorelli, a Passionfruit alapítója nagyon szeretett volna egy francia bulldogot. 2013-ban célt tűzött ki maga elé: ha további 5000 dollárt tud keresni, akkor vesz egyet. Annak ellenére, hogy akkor teljes munkaideje volt, elindította a Passionfruit nevű, online igény szerint nyomtatható pólót gyártó céget, hogy gyorsabban elérhesse a célját.
Szerencsére Liz hónapok alatt elérte ezt a célt. Nyolc év, egy kutya és egy későbbi márkajelzés, az LMBTQ + ruházati márkája és az e-kereskedelmi üzlete még mindig virágzik. És a „Protect Trans Kids” póló értékesítése egyből megugrott, miután szerepelt a Saturday Night Live showban.
Digital products
A digitális termék egy nem fizikai eszköz vagy adathordozó-típus, amelyet online lehet eladni és terjeszteni, a készlet újratöltése nélkül. Ezek a termékek gyakran letölthető, streamelhető vagy átvihető digitális fájlok formájában készülnek, például MP3-k, PDF-ek, NFT-k, videók, pluginek és sablonok formájában. A digitális termék létrehozásának előzetes költségei magasak lehetnek, de értékesítésük változó költségei viszonylag alacsonyak. Miután egy eszköz elkészült, hihetetlenül olcsó szállítani az ügyfeleknek.
Előnyök
- Alacsonyabb költségek a későbbiek folyamán. Nincsenek szállítási vagy nyilvántartási, tárolási költségek.
- Méretezhetőség. A megrendeléseket azonnal kézbesítheted és az üzlet növekedésével könnyedén automatizálhatod, hogy időt takaríts meg.
- Kiterjedt termékkínálat. Különböző lehetőségek állnak rendelkezésre: freemium modell, ahol ingyenesen kínálhatsz termékeket frissíthető funkciókkal, havi fizetett előfizetések az exkluzív tartalomhoz való hozzáféréshez, vagy licencek a digitális termékek használatához. Építhetsz egy vállalkozást kizárólag digitális termékek köré, vagy beépítheted azokat a meglévő vállalkozásodba.
- Jó lehetőségek a jövőben. Hatalmas lehetőséged nyílik e-kereskedelmi üzleti és ismeretterjesztő tevékenységed növelésére az e-learning révén, amely iparág várhatóan 2026-ra 374 milliárd dollárt fog érni.
Hátrányok
- Erős verseny. Az emberek valószínűleg ingyenes alternatívákat találhatnak a digitális termékeiddel szemben. A siker érdekében figyelembe kell venned a megcélzott rést, kiváló termékeket kell kínálnod, és tudnod kell, hogyan építsd fel márkádat. Hasznos, ha SWOT-elemzést készít a versenyről, hogy előnyt találjon.
- Kalózkodás és lopás. Fennáll annak a veszélye, hogy az emberek ellopják és újból felhasználják a termékeidet.
- Értékesítési korlátozások. Fizikális termékeket például csak a Facebookon és az Instagramon keresztül értékesíthetsz.
Tekintve, hogy a jövedelmed nem függ a fizikai eszközöktől, nincs szükséged előzetes beruházásokra egy digitális termékkel foglalkozó vállalkozás számára. Ez azt is jelenti, hogy alacsonyabb árakat számíthatsz fel, mint a fizikai versenytársaid. Ezenkívül nincsenek ismétlődő áruk és szolgáltatások költségei, ami azt jelenti, hogy megtarthatod a nyereség nagy részét.
Közvetlenül a fogyasztóknak (Direct-to-consumer – DTC)
A közvetlen fogyasztói e-kereskedelmi üzleti modell azt jelenti, hogy közvetlenül a fogyasztóknak adod el a termékeket, nagykereskedők, közvetítők vagy harmadik féltől származó kiskereskedők nélkül. Ez egy új e-kereskedelmi üzleti modell, amely azáltal válik vonzóbbá, hogy a többcsatornás kiskereskedelmi modell lelassul. Gondoljon a legújabb trendmárkákra: Warby Parker, Barkbox, Bonobos, Casper. Mi a közös bennük? Mindegyik DTC e-kereskedelmi üzleti modell. Ezek a márkák kiküszöbölik az egymással versengő márkák százait, megkönnyítve ezzel a vásárlók számára a teljes vásárlási élményt.
Előnyök
- Saját ügyfélkapcsolat. Amikor valaki olyan kiskereskedésben vásárol, mint a Nordstrom, és megvesz egy Canada Goose kabátot, akkor a Nordstrom vásárlója lesz, nem pedig a Canada Goosé. A márka nem kommunikálhat ezekkel az ügyfelekkel, nem küldhet nekik frissítéseket e-mailben, és egyáltalán nem tehet semmit a kapcsolattal. A közvetlen értékesítés segít abban, hogy több kapcsolatot szerezhess
- Gyűjtheted az ügyfelek adatait. A közvetlen értékesítés lehetővé teszi a vásárlóktól származó adatok gyűjtését, amelyeket felhasználhatsz az élményeinek személyre szabásához.
- Nagyobb nyereség. Nem kell megosztanod a nyereséget egy harmadik féllel sem.
- Gyorsabban kaphatsz visszajelzést. Mivel közvetlenül kommunikálhatsz az ügyfelekkel, könnyen visszajelzést gyűjthetsz a termékeid és a felhasználói élmény javítása érdekében.
Hátrányok
- A közvetlen forgalmazás nagy költségekkel járhat. A DTC-vállalkozásoknak előre be kell fektetniük vállalkozásuk zavartalan működéséhez.
- Nincs beépített vásárlóközönség. A kiskereskedőkkel való együttműködés egyik előnye, hogy az ügyfelek könnyebben megtalálhatják termékeidet. Ha új márka vagy, akkor magadnak kell piacra dobni a termékeket.
Noha idő és pénz kell a megbízható terjesztési csatornák létrehozásához, a közvetlen értékesítés intelligens e-kereskedelmi üzleti modell a hűséges és hosszútávú ügyfélkör kiépítéséhez.
Egy DTC sikersztori
A kézzel készített bőrcipők és a „Made in Italy” kéz a kézben járnak. Az ilyen típusú lábbelit viselő vásárlók elfogadták a magas árakat – köszönhetően a forgalmazókkal, ügynökökkel, viszonteladókkal és kiskereskedőkkel elárasztott iparnak.
Csak 2013-ban lépett színre a milánói cipőkatalógus, a Velasca azzal a céllal, hogy szétválassza az ipart azáltal, hogy a fogyasztókat közvetlenül összekapcsolja a cipészekkel.
A Velasca egy társalapító Enrico Casati és Jacopo Sebastio kötetlen beszélgetéséből született egy taxi hátuljában. Azóta virágzó DTC márkává nőtte ki magát, és több százezer cipőt értékesített több mint 30 országban.
Előfizetés
Az előfizetéses e-kereskedelmi piac az előrejelzések szerint 2025-ig eléri a 473 milliárd dollárt. Az előfizetői e-kereskedelmi üzleti modell visszatérő díjat számít fel az ügyfeleknek – általában havonta vagy évente – a termékek vagy szolgáltatásokért. Az előfizetési modellek segítenek a vállalkozásoknak kiaknázni a folyamatos ügyfélkapcsolatokat. Nem számít, hogy e-kereskedelmi vállalkozásod van vagy online oktatsz, számos iparágban indíthatod el előfizetéssel foglalkozó vállalkozásod, beleértve: streaming szolgáltatások, havi előfizetéses csomagok, tagságok, élelmiszer szolgáltatások.
Az előfizetéses e-kereskedelmi üzleti modell magasabb bevételekhez és erősebb ügyfélkapcsolatokhoz vezethet. Bár az előfizetéses tagság annál értékesebb, minél hosszabb ideig használják az ügyfelek a termékeidet.
Előnyök
- Kiszámítható bevétel. A havonta ismétlődő bevételek segítenek előrejelezni az eladásokat, megtervezni a készletet és megérteni, hogy mennyit kell még befektetni az üzleti növekedés érdekében.
- Több készpénz. A havi befizetések előzetes beérkezése nagyobb bevételt jelent az induláshoz.
- Hűséges vásárlók. A rendszeres vásárlások mélyebb betekintést nyújtanak az ügyfelek viselkedésébe, így folyamatosan fejlesztheted a termékeket.
- Könnyebb kereszt-eladási és értékesítési lehetőségek. Minél több vásárló használja a termékeidet, annál nagyobb bizalmat ébresztesz bennük. Ez megkönnyíti a további termékek eladását nekik, mert már tudják, hogy milyen minőséget nyújtasz.
Hátrányok
- Folyamatos termelés. Az előfizetői e-kereskedelmi üzleti modell egyik hátránya a folyamatos termelés. Folyamatosan fenn kell tartanod az érdeklődést ahhoz, hogy a vásárlók folyamatosan fizessenek neked.
- Változatos termékek. A termékek unalmassá válnak, ha nem változnak gyakran. A Netflix például minden hónapban hozzáadja és eltávolítja a filmeket. Az előfizetési üzlet fenntartása érdekében frissen kell tartania a termékeket.
- Nagy problémák. A legtöbb előfizetési szolgáltatás ugyanabban az időben érkezik minden hónapban. Bár ez egyszerűnek tűnik, ha nem tervezel előre, lehet egy kis törés a rendszerben, és akkor gyorsan nagy problémává válhat a kicsinek tűnő probléma.
Egy előfizetéses sikersztori
Az előfizetői vállalkozások sokféle formában léteznek. A B2C e-kereskedelmi kiskereskedők feliratkozási modellt vehetnek fel kínálatukba, hasonlóan a népszerű online zokni márkához, a John’s Crazy Socks-hoz. A 22 éves John Cronin által épített vállalat a 2016-os indulása óta sokmilliós üzletággá nőtte ki magát.
A márka Sock of the Month klubot ajánlja, ahol John, a cég alapítója minden hónapban kiválasztja az előfizetők számára a kedvenc, kiváló minőségű zoknit. Minden csomag tartalmaz egy köszönő levelet John-tól, néhány cukorkát és kedvezményes kártyákat a jövőbeli megrendelésekhez. Ezen kívül minden előfizetés 5% -át a Speciális Olimpia támogatására fordítja.
Megtalálni a tökéletes e-kereskedelmi üzleti modellt
A legtöbb termék a fent említett fő e-kereskedelmi üzleti modellek egyikébe tartozik. Rengeteg minden függ attól, hogy milyen terméket kívánsz eladni. Egyes termékek természetesen bizonyos kategóriákba tartoznak. Azonban az az e-kereskedelmi üzleti modell, amelyet végül értékesítsz, részben meghatározza és alakítja a teljes üzleti tervedet.
Használd a fenti e-kereskedelmi üzleti modelleket indításként egy olyan alap megépítéséhez, amelyre támaszkodhatsz a későbbiek során. Ezután folytathatod az újításokat annak érdekében, hogy értéket teremthess ügyfeleidnek.
Amennyiben bármilyen kérdésed adódna Shopify áruházad elkészítésével kapcsolatban, Shopify Expert csapatunk a segítségedre lehet! További érdekes cikkeket pedig itt olvashatsz.
A cikk eredeti nyelven a Shopify blogon olvasható. Bejegyzésünk az ott megtalálható írás alapján készült.