fbpx Ugrás a tartalomra

Drop shipping: Így csináld jól!

Racz Barbara

Racz Barbara

Shopify-webáruház üzemeltetésén gondolkozol, esetleg már bele is vágtál, és most rátaláltál a drop shipping világára?        

Vonzó lehetőség, és érdemes elgondolkoznod azon, hogy drop shipping módszert használj, azonban fontos tudnod, hogy ennek több formája létezik. Ha hosszú távon szeretnél sikeres vállalkozást működtetni kis tőkebefektetéssel, akkor az alábbi szempontokat érdemes figyelembe venned, mielőtt felszállsz a drop shipping hajójára.

Egy webáruház indításakor döntened kell arról, hogy mi lesz a fő profilod, milyen termékeket árulsz majd és ki lesz a célközönséged. Miután meghatároztad azt az irányt, amelyen haladni szeretnél, meg kell találnod azt a forrást is, ahonnan az eladásra szánt termékeid érkezni fognak.

A következő lehetőségeid vannak az értékesítésnél:

  • saját magad által készített termékek,
  • virtuális kiskereskedőktől marketplace-ekről átvett, általad újra eladásra szánt árucikkek,
  • valódi nagykereskedőktől származó termékek értékesítése.

A drop shipping fogalomkörébe az utóbbi kettő pontot szokták általában belefoglalni (melyek mellé társulhat másodikként a saját termék árusítása), ám ha te a helyes és célravezető működésében szeretnéd, hogy az a Shopify-vállalkozásod tevékenységét meghatározza, akkor a nagykereskedőkkel való kapcsolattartás mellett érdemes elkötelezned magadat.

A drop shipping röviden: egy három szemből álló lezárt lánc, melynek elemei a fizikai vevő, a beszállító (eredetileg nagykereskedés) és a virtuális áruház/kiskereskedés. A vevő megrendeli a valós készlettel nem rendelkező kiskereskedőtől a kiválasztott terméket, majd a kiskereskedő leadja a rendelést a beszállítónak. A pénzmozgás vevő-kiskereskedő és kiskereskedő-beszállító viszonylatban történik. A szállítás pedig általában vevő-beszállító között valósul meg, de beszállító -> kiskereskedés -> fizikai vevő folyamatában is történhet, ám ekkor sincs szükség telephely bérlésére. A drop shipping módszer alkalmazásakor kis tőkebefektetéssel lehet sikeres hosszú távon a kiskereskedő.

Kis- és nagykereskedések avagy a miértek mezeje

Kiskereskedés + retail marketplace (mint beszállító) + vevő = rossz üzlet?

A Shopify-boltodba más virtuális kiskereskedésektől (retailerektől), pontosabban egy online retail marketplace-ről is lehetőséged van importálni termékeket. Több olyan marketplace létezik, akik azon kívül, hogy ők maguk eladnak, más kiskereskedőknek is engedik, hogy az ő készletükből válogassák ki a számukra szimpatikus termékeket, s úgymond adják el azokat újra. Ilyen – a beszállítói oldalon is megjelenő – bolt például az AliExpress, az eBay vagy az Amazon is. Ezek tehát retail marketplace-ek, ahol több kiskereskedő árulja a termékét, az adott Shopify-webáruház pedig ezekkel tud kapcsolatban lenni.

Mi történik ebben az esetben? A Shopify-webáruház tulajdonosa egyesével kiválasztja a marketplace-ről azokat a termékeket, melyeket saját magánál is látni szeretne, majd beállítja a megfelelő szorzószámokat és eladásra kínálja a cikkeket. Valódi árukészlet így nincs, telephelyet nem kell finanszírozni, a marketplace-ről rendelt áru közvetlenül a te vásárlódhoz érkezik, viszonylag kevés pénzt kell a vállalkozásba fektetni, mégis nagy a választék már az újonnan megjelent virtuális boltban is.

Ez eddig szépen hangozhat, azonban számos olyan súlyos hátulütője lehet ennek a kereskedési formának, ami rövid időn belül a bukást hozhatja a küszöbre. Ezek a következők:

  • szállítási idő hosszúsága: a vásárlóknak akár egy hónapot vagy többet is kell a megrendelt termékre várniuk, ezt pedig senki sem kedveli
  • magasabb ár: a beszállítói oldalon lévő marketplace és kiskereskedők áraihoz még szorzót rendel az adott Shopify-webáruház bevételszerzés céljából, de miért venné meg a vásárló magasabb áron a terméket, ha az eredeti helyről (az előző példával élve, például az AliExpress-ről) kevesebb pénzért is megkaphatja?
  • vám és ÁFA: bizonyos értékhatár elérése esetén a vásárló nem a megrendelt termékkel, hanem egy hivatalos értesítéssel találja szembe magát a hosszú várakozás után, amiben az áll, hogy megvámolták a csomagját. Így dokumentumokkal kell foglalkoznia, és a vám, valamint persze az ÁFA is pluszköltséget jelent számára.
  • minőség megismerésének hiánya: mivel nincs készlete az adott Shopify-webáruháznak és nem hozzá érkeznek a rendelt termékek, nem tudja, mit is ad el pontosan, és nem tudja garantálni az áruk jó minőségét
  • elkeveredett csomag: külföldről való rendelés esetén ez jól ismert probléma lehet, és ez mind a vásárlónak, mind a webáruháznak fejfájást okozhat, s újraszervezést igényel
  • garanciáztatási problémák: nemcsak, hogy távolra kell visszaküldeni a terméket, aminél szintén fennállhat az elkeveredés veszélye, hanem az is óriási problémát jelenthet, ha idő közben az a kiskereskedés, ahonnan rendelt a vevő és webbolt, eltűnik/megszűnik. Ebben az esetben nem lehet mit tenni, a pénz nem jön vissza és a termék sem lesz javítva/cserélve.
  • megbízhatóság kérdésessége: a fentebb említettek miatt is mondhatjuk, hogy nem lehet tudni, hogy az adott helyek, ahonnan rendel a kiskereskedő megbízhatók-e, vagy sem
  • bankkártyatársaságok eltávolodása: a klasszikus drop shippingből eredő pénzeket nem szívesen fogadják már el megbízhatósági problémák miatt
  • különböző helyekről érkeznek a termékek: ha a vásárló több terméket rendelt a webáruházadból, akkor valószínűleg annyiszor fog csomag érkezni hozzá, ahány árut rendelt, nincs egy hely ahol a csomagok „bevárnák egymást”

Ne akard egy kiskereskedő termékét egy másik kiskereskedésen keresztül eladni!

Kiskereskedés + nagykereskedés (mint beszállító) + vevő = jó üzlet?

Ha hosszú távon szeretnél sikeres lenni Shopify-webáruházaddal, akkor a klasszikus drop shipping módszere helyett annak egy újabb, ám a kereskedelemnek mégis egy ősibb változatát kell alkalmaznod. Ebben az esetben arról beszélhetünk, hogy te mint kiskereskedő valódi nagykereskedésekkel veszed fel a kapcsolatot, akik a beszállítóid lesznek, az ő termékük jelenik meg a webáruházadban, ezeket rendelhetik meg a vevőid. A beszállítókat az alapján választod meg, hogy mivel szeretnél kereskedni (például női ruhák, ajándéktárgyak vagy lakásdekoráció), velük szerződést kötsz, így hosszú távon folytathatod biztos talajon tevékenységedet.

A folyamat itt hasonló a klasszikus drop shipping módszerhez, a kifizetések fizikai vevő -> kiskereskedő -> nagykereskedő sorrendjében történnek. A rendelést neked adják le a vásárlók, amiket aztán összegezned kell, s továbbítani a nagykereskedőnek, és itt jön egy különbség: a megrendelt terméket a beszállító neked juttatja el, és neked kell a vevőidnek elküldened ezeket. Ennek az előnye, hogy tudod, mit adsz el, meg tudsz abban bizonyosodni, hogy nem sérült-e a termék, és a raktárbérlés miatt sem kell aggódnod, hiszen a saját nappalid, konyhád, garázsod is lehet a telephelyed.

drop shipping

A beszállító terméklistát ad majd, amiben látod a nagykereskedelmi árat, illetve, hogy mekkora árrést használhatsz, és mennyiért kell, hogy árusítsd a termékeket ahhoz, hogy a piacon megjelenj. A kereskedelem megjelenésekor is az a rendszer élt, hogy az árucikk a forráshelyről az eladóhoz érkezik, ott árrést alkalmaznak bevételszerzés céljából, majd innen kerül a vevőhöz a termék egy új összegért. Mára a technika változott meg. Ennél a kiskereskedelmi modellnél nem kell előre megvásárolni eladóként a termékeket, csak az fog hozzád érkezni, amit a vásárló kifizetett. Te ellenőrzöd, újracsomagolod, majd futárral tovább küldöd őket.

A drop shipping ezen módszerénél nem egyesével válogatod össze a virtuális termékeket, hanem tömegesen jutsz hozzájuk. A beszállítóknak termékeket tartalmazó adatfájlaik vannak – ezeket kapod meg –, viszont különböző kiterjesztéseket, adatstruktúrákat alkalmaznak, ami a manuális beállításokat számodra nehézzé tehetik. Ez sem jelenthet már akadályt a Shopify-webáruházaknak, ugyanis például a Syncee alkalmazás segít az adatintegrációban, termékszinkronizációban, legyen szó szinte bármely formátumról vagy struktúráról. Mindemellet, a készletkezelés és logisztika költségein is többet tudsz spórolni az új generációs drop shippinggel, hiszen virtuális termékeid vannak, nincs szükség az előbb említettekre.

Miért vásároljanak éppen Tőled?

A valódi nagykereskedésekkel való együttműködés előnyei:

  • megbízhatóság: a beszállítóval szerződést kötsz, hosszú távon köteleződtök el egymás mellett, bármikor hozzáfordulhatsz problémáiddal, és nem fog eltűnni sem egyik napról a másikra
  • minőség: mivel egy valódi, általad speciálisan kiválasztott nagykereskedéssel kötsz szerződést, tudod az milyen termékeket forgalmaz, nem ér meglepetés, ráadásul, mivel hozzád érkezik az áru, ténylegsen ellenőrizni tudod annak minőségét
  • alacsonyabb beszerzési és eladási ár: nagykereskedőtől olcsóbban be tudod szerezni a terméket, mint egy kiskereskedőtől, és még ha erre az árra a szorzót is ráteszed, akkor is megéri majd inkább nálad megvásárolni a terméket
  • garancia: a garanciális problémák kezelése nem nehézkes, nem egy számodra is ismeretlen helyre, ismeretlen céghez kell küldeni a terméket
  • gyors szállítás: határon túli beszállító esetén 3-7 nap alatt, magyar viszony esetén pedig akár már 1-2 napon belül a vevőnél lehet a megrendelt termék
  • nem kell az áruban tartanod a pénzed: virtuális készlettel dolgozol a beszállító folyamatosan frissülő terméklistája alapján, így a legnagyobb beruházási költségtől szabadulsz meg. Megfelelő Shopify-alkalmazás segítségével megkönnyítheted azt is, hogy a virtuális beszállítói készlet a webáruházadban megjelenjen.
  • egy csomagban az összes rendelt termék: ennél a modellnél az áruk hozzád érkeznek a beszállítótól. Abban az esetben azonban, ha a vevő több terméket rendel, de azok különböző nagykerektől származnak, és te a hagyományos drop ship módszert használod, a vásárló több csomagot fog kapni, különböző időpontokban. Ezt úgy tudod elkerülni, ha először nálad “bevárják egymást” a rendelések, és úgy küldöd majd tovább őket egyben.

Ha hosszú távon szeretnéd vállalkozásodat működtetni, és ezt valóban komolyan is gondolod, akkor mindenféleképpen azt ajánljuk, hogy az utóbbi módszer alapján építsd fel cégedet.

A drop shipping legnehezebb része, hogy megfelelő partnerekre bukkanjunk. Ha tudni szeretnéd, hogyan találhatsz beszállítókat egyszerűen a webáruházad számára, akkor kattints ide.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email
e-mail marketing hogyan kezd el

E-mail marketing – Hogyan kezdd el?

Egy kezdő vállalkozás esetében nem könnyű az e-mail marketing gépezetet beindítani, de van egy-két jól bevált módszer, amivel meg lehet ezt könnyíteni. Ebből a cikkből

Tetszett a cikk?
Olvasd el a többi írásunkat is!