Ha van egy online kiskereskedésed, valószínűleg hosszú távon szeretnél sikeres lenni. A cikkben részletes információt találsz a beszállítókkal való kapcsolattartásról.
A kiskereskedésed elindításakor, illetve, mikor drop shippinggel kezdesz dolgozni, számos olyan tényező van, amelyről döntened kell. Fontos, hogy a drop shippingnek a legjobb és legjövedelmezőbb formáját használd. Miután meghatároztad, hogy milyen termékeket szeretnél árulni a Shopify-webáruházadban, a következő lépéseket kell még megtenned: találd meg azokat a beszállítókat, amelyekkel kapcsolatba szeretnél lépni – ide kattintva néhány tanácsunkat olvashatod erről –, majd gondold végig, hogy a kívánt termékek adatait hogyan szerezheted be. Arról, hogy az adatokat hogyan importálhatod az online boltodba már írtunk, abban a bejegyzésben megmutattuk a saját nézeteinket, valamint később írunk majd arról is, hogy mik a legjobb gyakorlatok a termékek árazásakor. Ha mindent jól csinálsz, akkor hosszú távon sikeres tudsz lenni a vállalkozásoddal kis tőkebefektetéssel. Ez az, amit szeretnél, ugye? Alább részletesen olvashatsz a hosszú távú és rövid távú beszállítói kapcsolatokról. Dönthetsz, melyik lenne a legpraktikusabb számodra.
A beszállítóval történő kapcsolattartásról általában
Vitatható, hogy mi a legideálisabb idő, amit egy beszállító mellett eltöltsön egy kiskereskedő. Vannak, akik szerint a rövid távú kapcsolat megfelelő – például, mert újra és újra meg lehet újulni és követni lehet a trendeket –, és vannak, akik szerint a hosszú távú kapcsolat a legjobb – egyebek mellett, mert biztonságban érezheted magad a bevált szállítóval – meglehet, egyensúlyt kell találnod a rövid távú és hosszú távú szerződések mezejében. Minden attól függ, hogy milyen termékeket árulsz, mik az aktuális trendek, az árud hiánytermék-e a piacon, egyedi-e a terméked, mindennapi szükségletekkel kapcsolatos-e a felhozatalod, vagy kritikus területet érintesz-e. Kell, hogy legyen egy kijelölt taktikád, stratégiád már akkor, amikor a legelején jársz a vállalkozásod építésében. Ne feledd: a beszállító az egyik legjelentősebb szereplője az értékesítési folyamatnak.
Milyen a jó beszállító? A jellemző tulajdonságai a szervezettség és hatékonyság, a technológiai beruházások megléte, elszánt segítségnyújtás, hozzáértő csapat, amelyben az adott iparág, terület kapja a legnagyobb fókuszt, a cég központi helyen található, a rendeléseket e-mailben és egyéb online rendszerekben is fogadni tudja. Bővebben erről ide kattintva olvashatsz.
Két fajta beszállítóval léphetsz kapcsolatba:
- retail marketplace-ek (tehát ott egyéb virtuális kiskereskedők)
- valódi nagykereskedők
A továbbiakban a rövid távú beszállítói kapcsolatokat egy kalap alá vesszük a marketplace-ekkel való együttműködésekkel, a hosszú távú beszállítói kapcsolatokról pedig a valódi nagykereskedőkkel való együttműködéssel együtt beszélünk.
Rövid távú beszállítói kapcsolatok
Rövid távú kapcsolatot kitudsz építeni valódi nagykereskedőkkel is, ennek több oka lehet. Az egyik az lehet, hogy újabb és újabb termékeket szeretnél árulni és nem szeretnél leragadni egy adott beszállítónál, vagy hogy nem voltál elégedett azzal, amit kaptál. Egy másik indok pedig maga az a drop shipping módszer is lehet, amit használsz, tehát, hogy te mint kiskereskedő retail marketplace-ekkel (mint beszállító) szeretnél együtt dolgozni. Tehát, amint látható, ezzel a technikával a termékeket olyan más virtuális kiskereskedőktől tudod megszerezni, akik nagy marketplace-ek felületén értékesítenek. Ilyen marketplace például az AliExpress, az eBay vagy az Amazon.
Ha ilyen retail marketplace-ekről szeretnéd a Shopify-áruházadban megjelenő termékeket beszerezni, akkor egyesével kell a marketplace-ről az árukat kiválogatnod az alapján, hogy mit szeretnél eladni. Ha már itt vagyunk, eláruljuk, hogy drop shippinggel dolgozva nem kell, hogy készleted legyen, sőt, a termékeket a vásárlók házához szállítják majd ki. A drop shipping egyik legnagyobb előnye, hogy nincs nagy tőkebefektetésed és széles lehet a választékod.
A rövid távú beszállítói kapcsolatok és a klasszikus típusú drop shipping (kiskereskedő + retail marketplace + vevő) hátrányai:
- szállítási idő hosszúsága: a vásárlóknak akár egy hónapot vagy többet is kell a megrendelt termékre várniuk, ezt pedig senki sem kedveli
- magasabb ár: a beszállítói oldalon lévő marketplace és kiskereskedők áraihoz még szorzót rendel az adott Shopify-webáruház bevételszerzés céljából, de miért venné meg a vásárló magasabb áron a terméket, ha az eredeti helyről (az előző példával élve, például az AliExpress-ről) kevesebb pénzért is megkaphatja?
- vám és ÁFA: bizonyos értékhatár elérése esetén a vásárló nem a megrendelt termékkel, hanem egy hivatalos értesítéssel találja szembe magát a hosszú várakozás után, amiben az áll, hogy megvámolták a csomagját. Így dokumentumokkal kell foglalkoznia, és a vám, valamint persze az ÁFA is pluszköltséget jelent számára.
- minőség megismerésének hiánya: mivel nincs készlete az adott Shopify-webáruháznak és nem hozzá érkeznek a rendelt termékek, nem tudja, mit is ad el pontosan, és nem tudja garantálni az áruk jó minőségét
- elkeveredett csomag: külföldről való rendelés esetén ez jól ismert probléma lehet, és ez mind a vásárlónak, mind a webáruháznak fejfájást okozhat, s újraszervezést igényel
- garanciáztatási problémák: nemcsak, hogy távolra kell visszaküldeni a terméket, aminél szintén fennállhat az elkeveredés veszélye, hanem az is óriási problémát jelenthet, ha idő közben az a kiskereskedés, ahonnan rendelt a vevő, és webbolt eltűnik vagy megszűnik. Ebben az esetben nem lehet mit tenni, a pénz nem jön vissza és a termék sem lesz megjavítva/kicserélve.
- megbízhatóság kérdésessége: a fentebb említettek miatt is mondhatjuk, hogy nem lehet tudni, hogy az adott helyek, ahonnan rendel a kiskereskedő megbízhatók-e, vagy sem
- bankkártyatársaságok eltávolodása: a klasszikus drop shippingből eredő pénzeket nem szívesen fogadják már el a megbízhatósági problémák miatt
- különböző helyekről érkeznek a termékek: ha a vásárló több terméket rendelt a webáruházadból, akkor valószínűleg annyiszor fog csomag érkezni hozzá, ahány árut rendelt, nincs egy hely ahol a csomagok „bevárnák egymást”
- egy a sok közül: ha retail marketplaceken keresztül szerzed be a termékeidet, nagy valószínűséggel olyan árukat fogsz a vásárlóidnak kínálni, mint sokan mások. Nem lesznek egyedi termékeid, és nehéz lesz a meglévőket eladni, még akkor is, ha jó a marketinged. Az egyik oka ennek a már fentebb is olvasható egyik tényező lehet, mégpedig, hogy senki nem szeretne magasabb áron hozzájutni a kívánt cikkhez, ha azt más helyről kevesebb pénzért is megkaphatja. Ha sikeres akarsz lenni, saját niche-t kell találnod.
Hosszú távú beszállítói kapcsolatok
Ahhoz, hogy hosszú távú együttműködésbe lépj egy beszállítóval, a jelek azt mutatják, hogy valódi nagykereskedővel érdemes együtt dolgoznod. Ha azt szeretnéd, hogy a vállalkozásod sikeres legyen és jövedelmező, akkor a drop shipping ezen formáját ajánljuk. A hosszú távú beszállítói kapcsolatok előnyei például a csökkentett árak, hogy biztonságban érezheted magad, jobban megismerheted az üzletfeledet és az árak változékonyságát is enyhíteni tudod, hatással tudsz lenni rájuk. További pontokért olvass tovább.
Mit jelent a valódi nagykereskedővel való együttműködés? Tehát, te mint kiskereskedő kapcsolatba lépsz egy valódi nagykereskedéssel, aki a beszállítód lesz. Az ő termékeit fogod feltölteni az online boltodba, a vásárlóid ezek közül válogatnak majd. Az alapján választod meg a beszállítódat, hogy milyen webáruházat szeretnél magadnak, mit szeretnél eladni, illetve, hogy a másik fél hiteles-e; a szerződéskötés után egy hosszú távú és megbízható üzletre számíthatsz. A vásárlók tőled fognak termékeket rendelni, ezeket te összegzed és továbbküldöd a beszállítónak. A nagykereskedő neked küldi el a csomagokat, s te továbbítod majd a megérkezett árukat a vásárlóknak. Ennek a folyamatnak az az előnye, hogy ellenőrizni tudod az általad eladott termékek minőségét, hogy sérültek-e, de raktárbérlés miatt sem kell aggódnod, hiszen arra a rövid időre, míg át nem veszik az árukat, a saját nappalid vagy garázsod is megfelelő tárolóhely lehet. A nagykereskedő minden esetben átad neked egy listát arról, hogy milyen termékekhez tudsz általa hozzájutni, milyen összegért, és hogy a webboltodban milyen áron teheted közzé. A kapott adatbázisokkal, a szerkezetükkel, kezelésükkel nem lesz problémád, ha egy megfelelő Shopify-alkalmazást kezdesz használni, olyat, amely bármely fájlformátummal dolgozni képes.
A hosszú távú beszállítói kapcsolatok és az új típusú drop shipping (kiskereskedő + valódi nagykereskedő + vevő) előnyei:
- megbízhatóság: a beszállítóval szerződést kötsz, hosszú távon köteleződtök el egymás mellett, bármikor fordulhatsz felé problémáiddal, és nem fog eltűnni sem egyik napról a másikra
- minőség: mivel egy valódi, általad speciálisan kiválasztott nagykereskedéssel kötsz szerződést, tudod az milyen termékeket forgalmaz, nem ér meglepetés, ráadásul, mivel hozzád érkezik az áru, még egyszer ellenőrizni tudod a minőségét
- alacsonyabb beszerzési és eladási ár: nagykereskedőtől olcsóbban be tudod szerezni a terméket, mint egy kiskereskedőtől, és még ha erre az árra a szorzót is ráteszed, akkor is megéri majd inkább nálad megvásárolni a terméket, az árad egyezhet a kiskereskedőivel
- garancia: a garanciális problémák kezelése nem nehézkes, nem egy számodra is ismeretlen helyre, ismeretlen céghez kell küldeni a terméket
- gyors szállítás: határon túli beszállító esetén 3-7 nap alatt, magyar viszony esetén pedig akár már aznap, de 1-2 napon belül szinte biztos, hogy a vevőnél lesz a megrendelt termék
- nem kell az áruban tartanod a pénzed: virtuális készlettel dolgozol a beszállító folyamatosan frissülő adatbázisa alapján, így a legnagyobb beruházási költségtől szabadulsz meg. Megfelelő Shopify-alkalmazás segítségével megkönnyítheted azt is, hogy a virtuális beszállítói készlet a webáruházadban megjelenjen.
- segítség a marketingben: ha valódi nagykereskedéssel dolgozol együtt, tőle a marketing terén is segítséget kaphatsz
- profitnövekedés: ha jó kapcsolatot ápolsz a a beszállítóddal, akkor a profitod is javulni fog
- fejlődés általánosságban: a nagykereskedéssel egymás segítségére is lehettek, és a közös és egyéni fejlődést is megalapozza ez
- egységes arculat: ha hosszú távon működsz együtt egy adott beszállítóval, akkor a saját vállalkozásod arculatát is könnyedebben egységesíteni tudod majd
- biztonság: ha hosszú időn keresztül dolgozol együtt valakivel, biztonságban érezheted magad, és nincs annyi kockázat
- csökkentett költségek: költségeidet csökkenteni tudod, ha e módszer alapján irányítod a kiskereskedésedet
- frissesség: egy megfelelő Shopify-alkalmazás használatával az online készletedet folyamatosan és automatikusan frissen tudod tartani, nem lesz olyan problémád például, hogy egy, a vevő által rendelt termék hiányzik.
Hogyan javíthatod a kapcsolatodat a valódi nagykereskedőkkel, mint beszállítókkal?
A legfontosabb dolog egy kapcsolat fejlesztésében – legyen szó bármiről – az az, hogy mind a két fél megbízható legyen. Jelen esetben is kiemelt szerepet szentelünk ennek. Biztosítanod kell a beszállítódat arról, hogy a drop shipping üzletben mindent helyesen csinálsz, és az is fontos, hogy a vevőkkel jól bánj, hiszen ez az, amit bárki láthat, tapasztalhat. Lényeges még megemlíteni, hogy ha rossz a viszonyod a nagykereskedővel, akkor pénzügyi problémáid is kialakulhatnak. Tehát, ha javítani szeretnél a közted és a beszállító közt létrejött kapcsolaton:
- legyél mindig jól értesült,
- biztosíts egy csatornád, ahol könnyedén tarthatjátok a kapcsolatot,
- folyamatosan kommunikálj a beszállítóval,
- ne felejtsd el, hogy nem te vagy az egyetlen ügyfele,
- biztosíts megfelelő technikai feltételeket,
- bizonyosodj meg abban, hogy a megkötött szerződésben minden fontos pont szerepel, és mindketten tegyetek eleget a megállapodásnak,
- ha félreértés történik vagy egy kis hiba becsúszik, legyél együttműködő és ne hagyd, hogy a kettőtök közti jó légkör tova illanjon
- az előző mellett azonban fontos, hogy legyél határozott, mindig a helyzethez mérten cselekedj, ne engedd el a saját jogaidat, céljaidat és akaratodat,
- értsd meg a másik fél nézőpontját, legyél igazságos,
- bízz a másikban,
- mindig ellenőrizd a beszállítótól kapott termékeket, bizonyosodj meg arról, hogy minden rendben van,
- legyél megbízható,
- ne félj kérdezni,
- vedd észre a lehetséges kockázatokat te is, és a beszállító is,
- bánj jól a pénzzel, fizess időben,
- tegyél meg minden tőled telhetőt, legyél minél professzionálisabb,
- ha a saját vállalkozásod háza táján minden rendben van, akkor más dolgok is rendben fognak menni.
Ahogy az eddigiek alapján láthattad, hosszú távon és sikeresen együttműködni nagy valószínűséggel csak valódi nagykereskedésekkel tudsz. Azokkal a „beszállítókkal”, akik retail marketplace-eken vannak fent, nem tudsz normális kapcsolatba lépni, semmit nem lehet tudni egymásról és egyébként is, folyton mások lesznek azok a kiskereskedők, akiktől az áruid érkezni fognak.