Mennyi minden marad meg az “új normálisból” az elkövetkezőkben? A Shopify felmérése alapján a vásárlási szokások – akárcsak az élet más területei – jelentősen megváltoztak az emberek körében a pandémia hatására talán örökre.
Az utóbbi néhány hónapban rengetegen vásárolták meg a mindennapokhoz szükséges alapanyagokat online, még azok is, akik előtte sohasem rendeltek még ilyen módon.
Júniusban a Shopify készített egy felmérést, amelyben a kanadai és amerikai lakosságot kérdezték meg azzal kapcsolatban, hogy mennyire változtak meg az emberek vásárlási szokásai a koronavírus elterjedése óta. A résztvevők megosztották, hogy hogyan változtak meg ezek az elmúlt hónapok során. Az észak-amerikai vásárlók körében végzett felmérés során kiderült, hogy 53%-uk számára nagy változásokat okozott a pandémia.
Mit is jelent ez azok számára, akik online áruházzal rendelkeznek? Cikkünkben megvizsgáljuk az adatokat öt pontban, hogy segítséget nyújtsunk, ezáltal alkalmazkodni tudj az új trendekhez.
1. Növekedés az online vásárlásban
A lezárások és a karantén hatására rengeteg üzlet állt le teljesen, egy rövidebb vagy akár meghatározatlan időre. Rengetegen álltak át az online értékesítésre és mindehhez a vásárlóknak is alkalmazkodniuk kellett. A megkérdezettek több mint fele a vásárlásait főként online végezte ebben az időszakban. Néhány vásárló számára a legbiztonságosabb és legjobban előnyben részesített forma az online vásárlás lett még azután is, hogy az áruházak újra kinyitottak.
Mit mutatnak az adatok?
- Összességében a felmérésben résztvevők 83%-a mondta azt, hogy legalább 1 online vásárlás részese volt a pandémia első három hónapjában.
- 60%-uk jelentette ki, hogy többet vásároltak online mint az év elején és 6%-uk még sosem vásárolt online ezelőtt.
- A 18 és 34 évesek körében nőtt meg legjobban ez a szám. A korosztályon belül 68% jelentette ki, hogy sokkal többet vásároltak online ebben az időszakban, és 9%-uknak volt ez a módszer újdonság
Következtetések
A vásárlók 81 százaléka tervezi, hogy 2020 végéig online fog vásárolni, nagyjából ugyanaz a százalék, akik online vásároltak a pandémia idején. Annak ellenére, hogy számos üzlet már újra kinyitott és folyamatosan nyitnak ki, az online vásárlási szokás továbbra is előnyben részesül. Tekintve, hogy a szállítás és az átvevésre alkalmas lehetőségek egyre fejlődnek, ez a legkényelmesebb módja is a vásárlásnak.
Annak ellenére, hogy csak ideiglenesen nyitottál online áruházat, fontos lehet, hogy stratégiai lépésként továbbra is meghagyd. Vigaszt nyújthat a tény, hogy a krízis időszaka tökéletes lehetőséget biztosít arra, hogy kikísérletezd milyen módon szeretnéd eladni a termékeidet és megtudd, hogy melyik szállítási lehetőség válik be számodra és a vásárlóid számára leginkább.
Az online vásárlók 40%-a jelezte, hogy egy könnyen navigálható oldal teljes mértékben pozitívvá tette a vásárlásukat. Ezek az adatok azért lehetnek fontosak, mert egy új online áruházként mindenképp fontos a már meglévő vásárlói elvárások tanulmányozása.
2. A helyi vállalkozások támogatása
Amennyiben a világjárvány bármilyen pozitívumot eredményezett, az mindenképp az összetartás érzése. A különböző csoportok és közösségek együttes erővel támogatni kezdték azokat, akik a legjobban rászorultak.
Egy másik fontos jelenség volt az, hogy a kisebb, helyi vállalkozások nagyon mélyen érintettek a lezárások. A megkérdezettek 79%-a jelezte, hogy csak azért vásárolt a helyi üzletekben, hogy megmentse a vállakozókat attól, hogy elveszítsék a munkájukat.
Mit mutat a felmérés?
- az amerikai és kanadai vásárlók 46%-a állította, hogy vásárolt helyi üzletekben a pandémia kezdete óta
- ebből a csoportból 34% többet vásárol ezekben az üzletekben, mint a világjárvány előtt
- 57%-uk állította, hogy tudatosan keresik a helyi vállalkozásokat és támogatják őket
- demográfiailag főként az iskoláskorúak szülei (64%) keresik a kisebb vállalkozásokat
Milyen következtetéseket vonhatunk le?
A vásárlók 61%-a jelentette ki, hogy továbbra is helyi vállalkozásoktól szeretne vásárolni 2020 végéig.
3. Átvételi pontok
Az átvételi pontok rengeteg vállalkozás számára hasznosak már évek óta. Rengeteg előnyt nyújt a vásárlók számára. Nagyon kényelmes, hiszen akár már aznap megkapják a rendelt termékeket, anélkül, hogy el kellene menniük bármelyik üzlebe is és személyesen bevásárolniuk. Ez csak néhánya azoknak az előnyöknek, amelyek miatt a vásárlók 40%-a ezt a módszert választotta a pandémia alatti vásárlási szokásnak.
Milyen következtetéseket vonhatunk le?
A felmérés során egyértelműen kirajzolódott, hogy az átvételi pontok valószínűleg megmaradnak 2020 végéig. A világjárvány során ezt a módszert használó emberek körében (40%) 38% a pandémia után is szívesen használná ezt a módszert vásárlásai lebonyolításához.
Mi fejlesztené az átvételi pontokat a vevők szerint?
- 29% gondolja úgy, hogy a rendelés átvételének időpontjáról küldött üzenet erősítené a pozitív hozzáállást.
- 29% nyilatkozott úgy, hogy több átvételi időpont növelné az élményt.
- 28% részesítette előnyben azt, hogy a rendelés és az átvétel között eltelt idő rövidebb legyen.
4. Házhozszállítás
Az átvételi pontokhoz hasonlóan növekedett a házhozszállítás a vásárlók körében a koronavírus miatt elrendelt karantén során. Rengeteg vállalkozás döntött úgy, hogy kezükbe veszik az ügyet és házhozszállítási lehetőséget biztosítanak a vevők részére a pandémia idején. Ez kifejezetten fontos lehet az olyan termékeket illetően, amelyek romlandók.
Milyen következtetéseket vonhatunk le mindebből?
A házhozszállítás nagy valószínűséggel nem fog eltűnni. A nagy szállítmányozó cégek jelzik, hogy esetleges csúszásokkal érkezhetnek meg a termékek a megnövekedett rendelésszám miatt. Számos területen még mindig veszélyes lehet a személyes vásárlás. A felmérésünk során a vásárlók 33%-a jósolta azt, hogy továbbra is marad a helyi házhozszállítás mellett az év végéig.
5. Váltás a virtuális élményekre
A lezárások és a szociális távolságtartás egyértelműen a kiszolgáló egységeket érintették a leginkább. Az edzőtermeknek, szalonoknak és művészstúdióknak új stratégia után kellett néznük, azaz növelniük kellett az online térben való jelenlétüket. A jógaoktatók és a főzőiskolák például kreatív módon videókat készítettek, hogy az online térben közvetítsék az éppen soron lévő órákat. Egy olasz nagymama például az online térre költözött főzőiskolájával miután a falujában lévő turizmus megszűnt a pandémia eredményeként.
Más vállalkozások, amelyek esetében szintén fontos a face-to-face találkozás szintén digitális módokon próbáltak közelebb kerülni az ügyfelekhez, online konzultációk és különböző események segítségével.
Milyen következtetéseket vonhatunk le?
Tekintve, hogy a vásárlók még nem szívesen térnek vissza a megszokott kerékvágásba (még úgy sem, hogy különböző üzletek és szolgáltatások újra nyitnak), fontos észrevenni, hogy a virtuális tér iránt egyre többen érdeklődnek, ami nagy valószínűséggel megmarad 2020 végéig. A vevők 14 százaléka állítja azt, hogy továbbra is használni fogja a virtuális teret a vásárlások lebonyolítására.
Összegzés
Egyikünk sem jósolta volna meg, hogy mit hoz a 2020-as év. Habár a pandémia érkezése kiszámíthatatlan volt, megnövelt olyan vásárlási szokásokat, amelyek már eddig is jelen voltak. Továbbá bebizonyította, hogy mindez hosszútávon maradni fog. A vállakozások, amelyek könnyedén alkalmazkodtak a koronavírus által létrehozott helyzethez azok a vállalkozások, amelyek könnyedén alkalmazkodni tudnak majd minden hirtelen jött változáshoz.