fbpx Ugrás a tartalomra

14 napos elállási jog online vásárlás után

Sárvári Nelli

Sárvári Nelli

Elállási jog

Az online vásárlás után könnyen felmerülhet az a probléma, hogy valamiért még sincs szükség az adott termékre. Előfordulhat, hogy élőben már nem tetszik a termék, vagy a kipróbálás során kerül elő valamilyen eddig ismeretlen hiba. Ebben az esetben az elállási jogra 14 nap áll rendelkezésre.

Elállási jog fogalma

Az elállási jog magába foglalja az online vásárlások során vásárolt termékek visszaküldésének lehetőségét a termék kézhezvételétől számított 14 napon keresztül. Természetesen mindezt mindenféle indoklás nélkül is megteheti a fogyasztó. Webáruházad tulajdonosaként nyilván kérheted, hogy indokolja meg vásárlód, hogy miért döntött amellett, hogy igénybe veszi ezt a lehetőségét, azonban erre semmiképp sem kötelezheted.

Az Európai Unió teljes területén jogosultak erre a vásárlók, így ha külföldre is szállítasz termékeket onnan is ugyanúgy visszaküldhetik a termékeidet.

Az elállási jog vonatkozhat különböző termékekre, illetve bizonyos szolgáltatásokra is. A későbbiek folyamán kitérünk arra, hogy melyek azok a termékek és szolgáltatások, amelyekre nem vonatkozhat a 14 napos elállási jog lehetősége.

Fontos említést tenni még arról is, hogy a legtöbb terméket ki lehet próbálni mielőtt visszaküldené azt a vásárló, azonban fontos erről megfelelő tájékoztatást küldeni számukra, hiszen előfordulhat, hogy a termékeidet csak eredeti csomagolásban és bontatlanul lehet visszaküldeni (tekintve, hogy árulhatsz olyan termékeket, amelyeket már nem fogsz tudni másnak értékesíteni a későbbiek során) ahhoz, hogy a termékek árát maradéktalanul vissza tudd adni.

Kötelezettségek

Kötelezettségek az elállási joggal kapcsolatban

Mind a webáruháznak, mind a fogyasztónak vannak kötelezettségei az elállási joggal kapcsolatban.

Webáruházként megfelelő tájékoztatást kell nyújtani a vásárlók részére a Korm. rendelet által jelölt kötelező 14 (vagy választhatóan akár több) napos elállási jogról. A tájékoztatásban alaposan ki kell fejtened, hogy pontosan mivel is jár egy ilyen elállás, milyen módon (postai, személyes, futárszolgálat stb.) szeretnéd, hogyha visszaküldené számodra a fogyasztó a csomagot. Érdemes tájékoztatást nyújtanod az elállási joggal kapcsolatos költségekről (amennyiben nem jelzed, hogy a visszaküldés költsége a vásárlót vagy a webáruházat illet, akkor ez az online áruház kötelezettségévé válik, így érdemes lehet erre odafigyelni).

Amennyiben a vásárló él az elállási jog lehetőségével, a webáruháznak kötelezően 14 napon belül vissza kell térítenie a termék árát (amennyiben valamilyen károsodás érte a terméket lehetőség van értékcsökkentett ár visszafizetésére), illetve a szállítási költség díját (nem összekeverendő a visszaküldés díjával, amelyet a vásárlónak kell teljesíteni). Mindezt a vásárló által megadott módon kell visszatéríteni mindenféle többletdíj nélkül. A webáruház azonban egészen addig visszatarthatja ezt az összeget, ameddig a vásárló nem igazolta valamilyen módon a termék visszaküldésének tényét vagy vissza nem szolgáltatta azt.

A vásárlónak is vannak kötelezettségei az elállással kapcsolatban. Először is mindenképp be kell jelentenie ezen szándékát egy nyilatkozat keretein belül, melyet akár telefonon, postai úton vagy e-mailben közölhet, a webáruház által megadott módon. Minderre a termék kézhezvételétől számított 14 nap áll rendelkezésre, amennyiben az online áruház nem nyújt lehetőséget több napra.

A fogyasztó másik fontos kötelezettsége az, hogy a bejelentéstől számított 14 napon belül sértetlenül visszajuttassa a terméket a webáruház által megadott helyre. Természetesen ennek nem kötelező ebben a 14 napban meg is érkeznie, mindösszesen fel kell adni ezen a határidőn belül. A visszaküldési költséget a vásárlónak kell intéznie, kivéve abban az esetben, hogyha a webáruház magára vállalja ezt a költséget, vagy nem ad tájékoztatást ezzel kapcsolatban és ezáltal őt terheli ez az összeg.

Kivételek

Természetesen ebben az esetben is vannak kivételek, nem gyakorolható minden termékre ez a jog. Ezek a következők:

  • személyre szabott termékek, amelyek a fogyasztó egyértelmű kérése során készültek, ezáltal más számára nem értékesíthető
  • romlandó termékek
  • olyan szolgáltatások, amelyek egészét teljesítve a vásárló előzetes beleegyezésével elveszti az elállási jogot
  • újságok, folyóiratok
  • árverésen vásárolt termékek
  • szállás
  • kicsomagolt hang-, illetve képfelvétel

Összegzés

Összességében tehát nagyon oda kell figyelned, hogy milyen termékeket árusítasz és ezekkel kapcsolatban megfelelő módon küldöd-e el az elállási joggal kapcsolatos tájékoztatást, hiszen a Korm. rendelet a fogyasztók védelmében jött létre és egy esetleges hiányosság esetén sokkal rosszabbul járhatsz. Nem kell azonban félned az elállási jogtól, hiszen ezzel a lehetőséggel olyan vásárlók is kipróbálhatják a termékeidet, akik az esetleges csalódások miatt nem vásárolnának tőled online.

Forrás: Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email

Tetszett a cikk?
Olvasd el a többi írásunkat is!