Mint minden vállalkozás életében, így egy webáruház esetében is nélkülözhetetlen bizonyos teljesítménymutatók (KPI) meghatározása és mérése, hiszen ezek segítségével tudjuk megismerni a webshopra ható tényezőket. Sokan azonban megfeledkeznek az e-kereskedelmi KPI-ok használatáról, ezért ebben a cikkben ezek használatára hívjuk fel a figyelmet.
KPI jelentése
A KPI (Key Performance Indicator) azt a mutatószámot jelenti, aminek segítségével a vállalkozásod sikerességét tudod mérni. A meghatározott teljesítménymutatók jelzik neked az adott tevékenységek, célok teljesülésének sikerességét. A KPI-ok nemcsak egy-egy kampány vagy tevékenység sikerét mutatják meg, hanem a fejlesztendő területekre is segítenek rávilágítani a vállalkozásodat illetően.
Hogyan határozd meg a KPI-okat?
Ahhoz, hogy meghatározd a vállalkozásodhoz szükséges KPI-okat, először a célokat kell tisztáznod. A célok egyértelműsítése fogja meghatározni számodra, hogy mely KPI-okra lesz szükséged a sikeresség méréséhez. Gondold végig, hogy mi számodra a legfontosabb:
- Növelni akarod az eladások számát?
- Nagyobb látogatószámot szeretnél a webáruházadban?
- Növelni szeretnéd a hírlevél-feliratkozók számát?
A használandó KPI-ok száma sem mindegy. Sokan csak egy teljesítménymutató alapján határozzák meg, hogy sikeres-e a vállalkozás vagy sem. Ez nagy hiba, hiszen egy KPI-ból (pl. megtérülés) nem lehet pontosan meghatározni egy vállalkozás sikerességét, és az esetleges fejlesztendő területekre sem derül így fény. A célok lefektetése után mindenképp több KPI meghatározására törekedj, olyanokra, amik nagyban segítik megmutatni a céljaid sikerességét.
Leggyakrabban használt e-kereskedelmi KPI-ok
1. Konverziós ráta
A konverziós ráta az egyik legfontosabb teljesítménymutató az e-kereskedelemben. Ez mutatja meg neked, hogy a látogatóidból hányan váltak vásárlóvá. Például, ha naponta 100 látogatód van a webshopodban és ebből 5-en vásárolnak, akkor a konverziós arány 5%. Természetesen konverzió nemcsak a vásárlás lehet, hanem sok minden más is, például hírlevél-feliratkozás. Így a konverziós rátát is sok fajta cél teljesülésének a mérésére használhatod.
2. Költség / konverzió (CPA)
A CPA (Cost Per Action) egy konverziónak a költségét jelenti, vagyis, hogy mennyibe kerül egy konverzió. Egy webáruház esetében ez azt jelenti, mennyibe került neked egy vásárló megszerzése. Egy-egy PPC kampány futtatásának esetében ez igen fontos e-kereskedelmi KPI, hiszen jó, ha van konverzió, de nem mindegy, hogy mennyibe került megszerezni azokat a konverziókat. Viszont azt is érdemes észben tartanod, hogy különböző iparágakban, -termékeknél, valamint különböző árkategóriájú termékeknél a konverzió megszerzésének a költsége is jelentősen eltérő. A legkönnyebben úgy tudod meghatározni a CPA-t, hogyha a PPC költségedet elosztod az ebből származó konverziók számával. Ha ez az összeg nagyobb, mint a webáruházad átlagos kosárértéke, akkor valószínűleg valamit nem jól csinálsz.
3. Befektetés megtérülése (ROI)
A ROI (Return on Investment) e-kereskedelmi KPI alkalmazásának segítségével tisztában lehetsz azzal, hogy a marketingre szánt összeg mennyi bevételt termelt neked. Például, ha 100.000 forintot költöttél egy online hirdetési kampányra, és ebből 1.000.000 forint bevételed származott, akkor a ROI tízszeres. Ez egy olyan e-kereskedelmi KPI, ami minden webáruház esetében mondhatni kötelező, hiszen ez egyértelműen megmutatja, hogy a vállalkozásba befektetett összeg termelt-e bevételt, és ha igen, az arányaiban mekkora volt, vagy ha nem termelt bevételt, mekkora volt a veszteség.
4. Átlagos kosárérték
Az átlagos kosárérték mérése segít neked abban, hogy megtudd, átlagosan mennyit költ egy vásárló a webáruházadban. Természetesen az átlagos kosárértéket sok minden befolyásolja, például a látogatók száma és a termékkör. Ha alacsonynak találod az átlagos kosárértéket vagy az kisebb, mint a CPA, akkor érdemes megvizsgálnod, hogy mit kellene változtatnod a webáruházadon és a kampányokon, hogy ez az érték javuljon.
5. Kosárelhagyási arány
Ez az e-kereskedelmi KPI megmutatja neked, hogy mekkora arányban hagyták félbe a vásárlást a webáruházad látogatói. Ne lepődj meg, ha ez az arányszám magas, még a 70%-os kosárelhagyás is efogadhatónak számít az e-kereskedelmben. Ettől függetlenül törekedj arra, hogy minél kisebbre csökkentsd ezt a számot. Számos oka lehet annak, hogy ez az arányszám túl magas: bizalmatlanok a vásárlók a webáruházaddal kapcsolatban, regisztrációhoz van kötve a vásárlás, magas a szállítási költség, bonyolult a vásárlási folyamat, magas a termékek ára, stb.
6. Oldalon töltött idő
Az oldalon töltött idő e-kereskedelmi KPI segít neked megtudni, hogy a weboldaladra érkező látogatók hogyan reagálnak az egyes oldalak tartalmára, mely típusú tartalmakat fogyasztják előszeretettel. Ennek az e-kereskedelmi KPI-nak a segítségével ki fog derülni, hogy mik a legfelkapottabb oldalak, de arra is, hogy melyek azok, amiket érdemes fejleszteni. Az oldalon töltött időt például a Google Analytics segítségével tudod mérni.
7. Visszafordulási arány
A visszafordulási arány azt mutatja meg neked, hogy a látogatók hány százaléka hagyja el az oldalt közvetlenül a megérkezés után. Ha valaki félbehagyja a vásárlást vagy hosszas böngészés után nem vásárol, az probléma, de ha valaki a weboldal megnyitása után egyből kilép, az már jelentős probléma, hiszen ez azt jelenti, hogy nagyon elégedetlen volt azzal, amit ott látott. Persze ennek számos oka lehet: nem a te weboldaladat kereste, nem kapott elegendő információt, technikai hibába ütközött, stb. Ha az oldal összes látogatójának számát elosztod azzal, akik egyetlen kattintás nélkül hagyták el azt, akkor megkapod a visszafordulási arányt. Általánosan azt lehet elmondani, hogy 50% felett már rossznak mondható ez az érték, 30% alatt pedig kifejezetten jónak.
8. Kilépési oldalak
Sokan összekeverik a kilépési oldalakat a visszafordulási aránnyal, pedig ez a két e-kereskedelmi KPI eltérő dolgok mérésére alkalmas. A kilépési oldal azt mutatja meg, hogy a böngészést követően mely oldalon tartózkodott a felhasználó amikor elhagyta a webáruházadat. Vagyis a visszafordulási aránnyal ellentétben a kilépési oldalak esetében a látogatók már megnézték a weboldal valamilyen tartalmát. A kilépési oldalakkal azért célszerű tisztában lenned, mert így fény derülhet arra, hogy hol veszítesz el vásárlókat a webáruházadon belül. Ha például a vásárlási folyamat egyik fontos lépésénél nagyon sokan ott hagyják a webshopodat, akkor valószínűleg azon az oldalon valami probléma van és változtatásokat kell eszközölnöd. Ezzel pedig a magas kosárelhagyási arányt is csökkentheted.
9. Átlagos ügyfélérték (CLV)
A CLV (Customer Lifetime Value) e-kereskedelmi KPI segítségével megtudhatod, hogy egy vásárló milyen értékben fog vásárolni a webáruházadból. Nemcsak egyetlen vásárlás során, hanem az “élettartama” alatt, vagyis amíg ő vásárló marad a webshopodban. Ez a teljesítménymutató a vállalkozás hosszú távú profit termelésének szempontjából fontos. A CLV legegyszerűbb számítási módja, ha az átlagos tranzakciós összeget megszorozod az egy év alatti gyakorisággal, és az így kapott számot megszorzod a várható évek számával. A lényeg hogy, a CLV mindig magasabb legyen, mint az az összeg, amiért egy “vásárlót veszel”.
10. Támogatottsági szint (NPS)
Az NPS (Net Promoter Score) mutató megmutatja neked, hogy a vállalkozásodat mennyire ajánlaná egy vásárló. Egy 0 és 10 közötti skálán pontoz téged, és egy -100 és +100 közötti intervallumon kapott pontszám határozza meg, hogy a céged milyen támogatottságot tudhat magának. Ez a mutató inkább a vállalkozásod őszképéről ad neked visszajelzést.
Az NPS számítási módja:
- 9-10 pont: támogatók
- 7-8 pont: semlegesek
- 0-6 pont: ellenzők
Összegzés
A fent felsorolt e-kereskedelmi KPI-ok segítenek neked abban, hogy online vállalkozásodat sikeresebbé tedd. Persze ehhez az kell, hogy ne csak mérj, hanem a látottak alapján cselekedj is, vagyis fejleszd a webáruházadat és reagálj a kapott eredményekre. Ha Shopify webshoppal rendelkezel és szakszerű segítségre van szükséged annak fejlesztésében akkor vedd fel a kapcsolatot a hivatalos Shopify szakértő csapatunkkal!