fbpx Skip to content

Forgalmad van, de eladásod nincs?

Racz Barbara

Racz Barbara

Sok online kiskereskedő azzal a problémával küzd, hogy bár jelentős forgalma van, az eladások száma mégsem nő. Miért lehet ez?

Látatlanba nem egyszerű megállapítani, hogy egy adott webáruháznak miért nem nő az eladásszáma. Számos pont problémás lehet, kezdve a dizájntól, az árakon át egészen a szükséges információkig.

Azt se felejtsd el végiggondolni, hogy a forgalmad honnan érkezik. Hirdetsz-e, ha igen, mely felületeken, SEO-t használsz-e (keresőoptimalizálás). Az is meglehet, hogy bár úgy látod, jelentős a forgalmad, de igazából nem is a célközönségedtől származik ez, és az oldaladra érkezők egy része nem is a te felületedre szeretett volna jutni. Ha tudni szeretnéd, hogyan érheted el a célcsoportodat, akkor olvasd el kapcsolódó cikkünket néhány ötletért.

Miért nincs eladás, mi lehet a probléma?

A következőkben sorra veszünk néhány olyan pontot a webáruházakkal kapcsolatban, amelyek problémásak lehetnek, a vásárlási hajlandóságot hátráltathatják, meghiúsíthatják, a látogatók bizonytalanságát kiválthatják. Megpróbáltam a lehető legtöbb ilyen elemet összeszedni, hogy a cikk áttekintésével valóban rájöhess, mi lehet a gond, ha nem virágzik az eladás a webáruházadban. Ha már az egyes problémákat említem – hosszabban, rövidebben –, tanácsot is igyekszem adni azok kapcsán. Ne csak a bevonzás legyen jó, tartsd is meg a közönségedet, váljanak vásárlókká!

Egy fontos gondolat: Ha a látogatók bizonytalanok, nem fognak vásárolni!

Árak

Ha látogatóid vannak, de eladásaid nem igazán, akkor az árakkal is probléma lehet. Gondold végig, reális árat határoztál-e meg a termékeidnek. Figyeld meg a versenytársakat, akiknek hasonló, vagy egyező árucikkeik vannak.

Vigyázz, ne legyen feltűnően nagy az árrésed a beszállítói árhoz képest – nyilván nem ismerik a vásárlók a nagykerárat, de irreálisan magas lehet például egy egyszínű, egyszerű mobiltelefontokért tízezer forintot elkérni.

Nagyon sok probléma abból származik, hogy az emberek eBay-ről, Amazonról, egyéb marketplace-ről rendelik drop shippinggel a termékeiket, ám ezeknek túl nagy árat határoznak meg. Nyilván, nagyobb bevételt szeretnének szerezni, azonban könnyen felismerik már az emberek, ha ezekről a helyekről származnak az árucikkek, s miután csekkolták, hogy az eredeti felületen mennyibe kerülnek ezek, azonnal kiikszelik a te webáruházadat és lényegesen kevesebb pénzért veszik meg, amit szeretnének. A helyzet javítására itt tulajdonképpen nem sok esély van. Bízhatsz a szerencsében, adhatsz alacsonyabb árat, próbálhatod egyedien összeállítani a nálad elérhető marketplace-es termékek listáját, ami vonzónak hathat, de a legjobb, ha a drop shipping másik műfajához nyúlsz, és valós beszállítókkal, gyártókkal kezdesz el együttműködni.

Három ágra osztom most az árazásokat. 1. Túl drága termék: te tetted túl magasra a lécet, nagy árrést használsz, nagyobb bevételt szeretnél, de ez az ár a vásárlókat elrettenti. 2. Túl olcsó termék: az is elbizonytalaníthatja a vásárlókat, ha feltűnően alacsony áron látják a termékeket a boltodban. Rögtön azon kezdenek el gondolkodni, hogy valamilyen kétes helyről jutottál-e hozzá az árucikkekhez, nem-e átverés az egész stb. Lehet, te csak ezzel akarod becsalogatni a vevőket, s majd később plusz bevételre törekedni, és nem csak szinte a költségek fedezésére, de vigyázz, nem minden trükk válik be. 3. Túl drága termék, ami valóban high-end: ha nagy márkák értékesítése mellett határozod el magad, biztosnak kell lenned abban, hogy el tudod érni a célközönségedet. Nem az átlagember pénztárcájának megfelelők ezek, így valószínűleg nem lesz gyorsan kiemelkedő a forgalmad, eladásod. Tudsz itt játszani az árakkal, de nagy figyelmet kell szentelned a marketingre.

Igyekezz egyensúlyt találni, nézz szét a piacon, hogy mások hogyan áraznak, és milyen a forgalmuk, népszerűségük. Próbálgasd, mi lenne a legjobb számodra.

Megbízhatóság

Adj hangot annak, hogy megbízható vagy. Ez számos dologgal elérhető, ezek együttes használata a leghatásosabb. Az összes, ebben a blogbejegyzésben szereplő pont a megbízhatóságról kell, hogy adjon tanúbizonyságot. Legyen igényes minden tartalmad – kép és szöveg, dizájn –, ez is árulkodik arról, hogy milyen az áruház az együttműködés terén. Ezekhez még hozzá jöhetnek azok a képek, amiket a vásárlók küldtek a kiérkezett termékekről, hogy hogyan áll rajtuk, vagy hogyan néz ki az a szobában, elégedettségről szóló idézetek tőlük, leírni, ki a beszállítód, ki/mi intézi a rendelések kiszállítását, történet a webáruházadról, eddig elért eredmények, termékek száma, támogatók, bármi. Legyél jelen a közösségi médiában! Ott ellenőrizni tudják, hogy „valóban létezel-e”, milyen az aktivitásod – például, ha azt látják, hogy már 9 hónapja nem osztottál meg egy bejegyzést sem, akkor rendelni sem fognak könnyen az oldaladról. A legjobb, ha Facebookon és Instagramon van saját oldala a boltodnak. Itt a vásárlók reakciója is nyomon követhető.

eladás

Főoldal

A főoldaladra tekinthetsz bejárati ajtóként vagy előszobaként is. Ami biztos: tükröznie kell a webáruház egészét. Általában ez az az oldal, ahova a látogatók megérkeznek, a figyelmet fel kell keltened, az érdeklődést fenntartani, meggyőzőnek lenni, és további cselekvésre ösztönözni.

A főoldal tartalma ne legyen túl hosszú, csupán néhány „bekezdés”. A szövegről: írd le, hogy mit árulsz, ez mutassa is meg, hogy ki a célközönséged. Ne legyen unalmas és sablonos az olvasnivaló, ellenben törekedj arra, hogy egyszerűen befogadható legyen. Néhány sor vagy szó elég, a kifejezetten a webáruház történetéről szóló menüpontodban többet megtudhatnak rólad. Használj vonzó, figyelemfelhívó alcímeket a főoldalon. Csak a lényegről beszélj. Tölts fel nagy méretű, jó minőségű képeket, a Call to Action mondat, gomb legyen feltűnő, adj meg közösségimédia-oldalaidra mutató hivatkozásokat, hogy a hitelességedről megbizonyosodjanak, mutasd meg, miért járnának jól a termékeiddel, miért válasszák a webáruházadat, ne feledkezz meg a formázásról, legyen minden rendezett, esztétikus. Legyen egyfajta hierarchia a tartalomban, a legfontosabb elemek legyenek elől. Használj kulcsszavakat.

Ha van valamilyen szezonális ajánlatod, az jelenjen meg a főoldal tetején, helyezz el rajta Call to Action gombot. Kiemelt ajánlataidat is jelenítsd meg, az akciókat, a legnépszerűbb termékeket.

Figyelj a mértékletességre, ne legyen a tartalom túl sok. A különböző kategóriáknak mind meg van a saját menüpontjuk, így nem érdemes például ezek nevein kívül több elemet, adatot a főoldalon is megjeleníteni velük kapcsolatosan.

Termékoldal

Ha semmilyen információ nem szerepel a termékoldalon, csak a cikk neve és az ára, akkor az nem hat ösztönzően a vásárlókra. Jeleníts meg minden részletet: pontos név, méretek, színválaszték, használhatóság, tulajdonságok, szállítási idő, garancia. Legyen több jó minőségű, nagyban megnyitható termékfotó, akár olyan képek is – például ruha esetén –, amelyeket a vásárlók készítettek. Lehet leírás a gyártóról is. A termékoldal egésze legyen jól átlátható, a leírásban legyenek kiemelések, ugyanis az könnyíti az olvasást, egy gyors végiggörgetéssel is látható a lényeg, illetve akár almenüket is létrehozhatsz. Az is jó, ha vásárlói vélemények megjelennek. Előnyös, ha a legfontosabb információk görgetés nélkül is olvashatók. Tükrözze az oldal a termék minőségét, igényességet, győzd meg az embereket a vásárlásról, de ne legyél unalmas.

Szintén jó lehet, ha minden variánsról töltesz fel képet!

Legyen meg egyfajta hierarchiád, amelynek élén a név, az ár, a vásárlás/kosárba helyezés gomb és a képek állnak. A fontos szövegeket emeld ki a szürkeségből!

Minőség

Igyekezz hangot adni annak, hogy a webáruházad termékei kapcsán nincs gond a minőséggel, de ne legyél „erőszakos”, ne ess át a ló túloldalára, ne hirdesd nagy betűkkel vagy közöld mézes-mázosan, hogy te vagy a legjobb, alkalmazz más eszközöket. Maga a vizuális megjelenés is sokat nyom a latba. Ha kellemes az oldalad megjelenése, akkor úgy fogják az emberek érezni, hogy a termékek is minőségiek. A referenciák is lényegesek. Illetve, ne csak mond, hogy minőségi termékeid vannak, valóban győződj meg arról, hogy azok.

Dizájn

A probléma forrása az is lehet, hogy tíz évvel korábban trendi, nem szép, már nem esztétikus, nem igényes a webáruház dizájnja, megjelenése, ennek tetejében pedig – ha már a külsőségeknél tartunk – az elrendezés sem jó, nem egyértelmű mi micsoda, mi hol van, hogyan kell kezelni az oldalt. Mielőtt aktiválnád az áruház felületét, érdemes lehet tesztelgetni, mások véleményét kikérni, hogy mit gondolnak róla.

Mire próbálj figyelni, mikor az oldal dizájnjával foglalkozol? Passzoljanak a színek, legyen egységes arculatod, a márkaelemek jelenjenek meg, használj vonzó főcímeket, ösztönző szövegeket, szlogeneket, ezek legyenek könnyen befogadhatók. Használj nagy felbontású, jó minőségű, látványos és ízléses képeket az oldaladon, ami pedig a menüpontokat illeti, legyenek érintőképernyőn is jól használhatók már, a betűméret pedig kényelmesen legyen olvasható. A letisztultság előnyödre lehet.

Ha nem szép, átlátható, modern, a lehetőségekhez mérten letisztult a weboldalad, kevésbé fogják kényelmesen érezni magukat az emberek a felületen, és nem lesz vásárlókedvük. Egy jó dizájnnal megbízhatóbbnak gondolhatnak. Az érzelmekről szól minden vásárlás.

Képek

A megjelenő képeid legyenek egyediek, tükrözzék a webáruházad sajátosságát, stílusát. Ezek a tartalmak beszélőek lehetnek.

A kép legyen nagy felbontású, jó minőségű, igényes és a rajta lévő elemek jól elhelyezettek. Fontos, hogy a termékfotók legyenek nagy méretben is megnyithatók, valamint szintén előnyös lehet, ha egy árucikkről több szemszögből készült felvételek is elérhetők, illetve variánsok – legalábbis színek – szerint is különböző képeket töltesz fel.

A jövőbeni vásárlók bizalma akkor is nőhet, ha olyan szegmenst látnak a termékoldalon, ahol korábbi megrendelők által készített fotók megjelennek, például, hogy hogyan áll rajtuk egy ruha, hogyan néz ki egy berendezési tárgy a nappalijukban stb.

Íme, egy példa, hogy milyen lehet egy egyedi kép, amely a termék milyenségét is megidézi:

Helyesírás

Mindegy, hogy magyar vagy angol nyelvű az oldalad, figyelj oda a szövegek nyelvezetére, nyelvtani helyességére, a helyesírásra, az elütésekre is. Nagyon zavaró, ha pontatlan leírásokat, címeket kell olvasni egy webáruházban, ami egyébként arról uralkodik, hogy nem figyelsz oda eléggé a munkádra, nem törekszel a minőségre. Azt a következtetést fogják levonni, hogy ha „írni sem tudsz rendesen”, akkor a termékeid sem jók, megbízhatatlan, kamu az oldal, ki tudja kiféle-miféle a tulajdonos, és elállnak a vásárlástól, pedig te csak nem voltál elég alapos.

Call to Action

A Call to Action (CTA) egy kulcselem a webáruházadban, a termékoldalakon. Cselekvésre hívást, cselekvésre ösztönzést jelent, ez egyfajta utasítás. Fontos, hogy egyértelmű legyen ez a felhívás, látszódjon jól, legyen egy pillantás alatt észrevehető – és mellékesen megjegyezve, olyan információk legyenek jelen körülötte, amik biztosítják a látogatót, hogy előnyöket szereznek a vásárlással, de a figyelmet semmi sem vonja el a jól kiemelkedő CTA gombról, szövegről.

Egy webáruház tulajdonosaként mi más lenne a célod, mint eladni. Éppen ezért, a Call to Action az egyik leglényegesebb elem, amellyel foglalkoznod kell, és kiemelni azt. Szinte elengedhetetlen, hogy a „vásárlás” gomb görgetés nélkül látható legyen a termékoldalon, keretbe foglalva, színes háttérrel, de maradjon minden esztétikus. Ne kelljen keresni, emelkedjen ki vizuálisan. Szerepelhet a gombon nyíl, lehet valami különös keretet adni a szó köré.

Ha más célod van éppen, ami nem a kosárba helyezés/vásárlás kiváltása, akkor is hasonlóan kell kiemelned az adott „tartalmat”.

A Call to Action gomb és annak jól láthatósága ugyanolyan fontos, mint a termék neve, az ár és a termékfotók. A CTA azt mondja – például –, hogy vásárolj, és azt is, hogy mit. Te jelölöd ki, hogy mit cselekedjen a vevő. Ezt folyószövegeknél vagy képeknél Kattints felirattal is elérhetjük. Az eredeti példánál megmaradva pedig ilyen lehetőség a Vásárolj most (Buy Now, Shop Now). A főoldalon akkor is szerepelhet cselekvésre való felhívás, ha mondjuk valamilyen akció, kampány fut éppen, de más esetben a feliratkozás gomb is ide sorolható. Az, hogy milyen legyen konkrétan a megjelenése ennek az utasításnak, neked kell rájönnöd, s egy ideig tesztelgetned.

Referencia

Az ajánlások több pontnál is visszaköszönnek. Referencia megjelenhet szöveg, idézet formájában is a webáruházadban, amely egykori vásárlótól érkezett – egy termékről vagy az egész e-boltról. Lehet szó képekről is, amelyek az adott termékoldalon jelennek meg, s amiket a vevők küldenek a megrendelt árukról, hogy hogyan mutat rajtuk egy ruha, esetleg, egy berendezési tárgy hogyan néz ki a szobájukban.

A közösségi oldalakon való jelenlét is fontos, hiszen itt nyilvánosan visszajelzést tudnak adni az emberek a termékekről, szolgáltatásról, ami alapján mások előzetesen véleményt fognak formálni a webáruházról. Ugyanitt a követők számát is nézik, az is beszélő sokak számára. Amit pedig még mondani szokás: ha nem vagy fent – ez esetben – Facebookon, akkor nem is létezel. Nem te leszel a vásárlók szemében a leghitelesebb.

A webáruházban is adj lehetőséget arra, hogy a vásárlók elmondhassák a véleményüket, így közvetlenül a te felületeden is találkozhatnak értékeléssel a látogatóid.

Ha a vásárlók bizonytalanok, nem tudják eldönteni, hogy megvásárolják-e az adott termékedet, akkor véleményeket fognak róla keresni, akár Google-n, akár valamelyik közösségi oldalon – főként Facebook, esetleg Instagram, de akár YouTube – vagy, ha van a webáruházadban hozzászólási lehetőség, akkor egyszerűen ott.

A már említett okokból következik, hogy affiliate programot is érdemes lehet indítani, hogy bloggerek, vloggerek is elmondják a véleményüket a termékedről, s több látogatód is érkezhessen általuk.

Ösztönző, vonzó szöveg

Szinte mindenki szereti, ha inspiráló, ösztönző szöveggel nyúlnak felé, mert vagy valamire felhívják ezek a figyelmet, vagy meggyőznek valamiről, amire az ember úgy érzi majd, szüksége van. Ezek a szövegek legyenek nagy betűvel kiemelve, keretbe foglalva, lehet mögöttük valami látványos, de nem zavaró háttérkép, álljanak a figyelem középpontjában. Fontos, hogy ezzel a tartalommal vonzd a tekintetet.

Mikor lehet hatásos ez még? Ha a látogatók azt látják, hogy egy adott ajánlat limitált, akkor nagyobb késztetést éreznek a vásárlásra. Nincs például arra sem lehetőség, hogy halasszák – majd elfelejtsék – a termék megvásárlását.

Az ösztönző szövegek szinte mindenre vonatkoztathatók. Mik lehetnek ezek? A már említett limitált ajánlat, kedvezmény, termék egyedisége, újdonság, kreatív leírás, szlogen, gyártóról információ – annak története –, de fontos, hogy valahol mindig legyen részletesebb leírás a vonzó szövegedet alátámasztva. A legegyszerűbb példa: ha azt írod, kiváló minőség, akkor írd le, hogy mire alapozva mondod ezt. De ugyanígy a kedvezményre is lehet valami „indok”, hogy most például két éve működik a boltod, a kampány részleteit pedig egy újonnan létrehozott weblapon (menüben) mondod el.

Ezeknek a szövegeknek, ha nem valami csak most aktuálisról, hanem egy folyton fennálló dologról van szó, akkor olyannak kell lenniük, amely benne ragad az emberek fejében, például: „Borsodi, az élet habos oldala” (ami egyébként arra a mondatra asszociál, hogy az élet napos oldala). A termékoldalakon, főoldalon megjelenő szövegek mondják el, hogy az adott árut mi jellemzi, de mindezt kreatív módon.

Beszélj! Ösztönző szöveg az is, ha jól megírod a termékleírást, és elmondod, milyen előnyei lehetnek a látogatónak, ha vásárol.

Hass az érzelmekre, hozz létre szükségletet, ébressz vágyat! Ezek a szövegek növelhetik az eladásaidat.

Rendezettség

Legyen rendezett, átlátható a termékoldalad, ugyanígy bármely más lap, s főként a főoldal. Ne kelljen hosszasan olvasgatni, elmélyülni bennük – feltéve, ha nem éppen valami ezt igénylő dologról van szó –, legyenek kiemelések a szövegben, alkalmazz képeket is erre, valamint minden legyen jól elérhető, egyértelmű helyen, ne legyen elrejtve semmi. Fontos a logikus felépítés, hogy ne meneküljön el a látogató az oldalról.

Garancia

Ha vállalsz garanciát, akkor beszélj is róla, és ne rejtsd el, mit takar, hiszen ez ösztönzően hathat.

Szállítás

Egyrészt fontos, hogy az adott termékoldalakon legyen ott, hogy mennyi a szállítási idő (most vegyük ide azt is, hogy van-e raktáron az áru). Másrészt pedig fontos, hogy legyen egy menüpont, ahol csak a szállításról, díjakról beszélsz. Egy ide vezető link minden termék oldalán fontos lehet, hogy megjelenjen. De mit tartalmazzon a szállítási információ menü? A különböző országokba történő szállítás idejét, költségeit, azt, hogy mi viszi ki a rendelt terméket, posta vagy futár, és ha az utóbbi, akkor melyik cég, van-e átvevő pont, hánytól hány óráig szállítanak egy nap, legyen ott, hogy mi történik, ha nincs otthon az illető stb.

Számos kosárelhagyás történhet amiatt, hogy nincs részletesebb információja a látogatónak arról, hogy hogyan történik a szállítás.

Méretek

Legyen szó bármilyen típusú termékről, a méretek mindig fontosak. Legyen az egy szekrény, egy táska, egy szőnyeg vagy más, a termékoldalon jelenjen meg ez az információ. Ha például ruhákat árulsz, akkor az adott cikk leírásában is írd le a méreteket, és legyen egy külön menüpontod is, amely ugyanúgy centiméterben is megadja, melyik méret mit jelent. Ha az emberek nem tudják a ruhák, vagy bármely más termék méreteit, akkor az elrettentheti őket a vásárlástól.

Egyéb szükséges információ

Adj meg minden fontos információt a webáruházad különböző menüpontjaiban. Mindent, amire te is kíváncsi vagy, amikor vásárolni szeretnél. Szállítási információ, esetleges cseréről információ, árazás, méretek, garancia, jó ha van egy gyakran ismételt kérdések lapod is. Ugyanakkor a termékoldalakon is szerepeljen minden hasznos részlet az adott árucikkről, ne kelljen Google-n keresgetniük, vagy e-mailt írniuk a potenciális vevőknek. Győzd meg őket, hogy érdemes tőled vásárolni. Ha magas áraid vannak, akkor írd le, hogy miért van ez, például, prémium a termék. Ugyanez fordítva. Írj magáról a webáruházról is egy leírást, a megalakulásról stb. Legyen fizetési információs menü is, írd le, milyen módokon lehet fizetni. Illetve: ne felejtsd el az elérhetőségeket.

Közösségi média

Ma már elengedhetetlen, hogy egy webáruháznak legyen Facebook-oldala, hiszen itt tudnak a potenciális vásárlók megbizonyosodni arról, hogy „valódi vagy”, ezáltal leszel hiteles. Ahogy a cikkben, és oly’ sok más helyen már elhangzott: aki nincs fent a Facebookon, az nem is létezik. Nem csak az fontos, hogy regisztrálva legyél, hanem például az is, hogy milyen az aktivitásod ezen a felületen, s ugyanígy a követőid élénksége is számíthat. Ossz meg minél gyakrabban bejegyzéseket, hogy lássák, „élsz még”, és ne egy fél évvel ezelőtti fotó legyen az utolsó poszt, és higgyék azt, hogy már nem is működik a Facebook-oldalhoz tartozó webáruház. Az is nyilván előny, ha minél nagyobb a követőid száma, és ők pedig a legújabb bejegyzéseidet tetszikelik, esetleg hozzászólást is hagynak. Ez a forgalom azonban főként magától alakul ki, de az, hogy mit és milyen módon osztasz meg, hatással lehet rá.

Manapság az Instagramnak is egyre nagyobb szerepe van. Főként ruhaboltok esetében, szeretik az emberek megnézni, hogy milyen képek lehetnek elérhetők az egyes termékekről azon a közösségi oldalon, ahol a vizualitásé a fő szerep. De akár a Twitteren is tehetsz közzé tartalmat, ennél a felületnél azt érdemes figyelembe venni, hogy a magyar közönség nem túl nagy, viszont az Egyesült Államokban aktívabbak a felhasználók.

Ha fent vagy közösségi oldalakon, akkor szimpatikusabb lehetsz a vásárlóknak – illetve az sem elhanyagolható, hogy hirdetési lehetőségeid is vannak ezeken a helyeken. Vagy a profilodon, vagy hashtagek által nyomon is követheted a vevők reakcióját, véleményét a termékeidről, mások pedig ezekből a bejegyzésekből, hozzászólásokból inspirálódnak, merítkeznek majd, s válhat ezáltal nagyobbá az eladási számod.

Érd el a tartalmad színességével, hogy a lehetséges vásárlókból valódi vásárlók váljanak.

Chat

Sokszor mindkettőtök – te mint webáruház-tulajdonos és a potenciális vásárló – előnyére válhat, ha élő segítséget tudsz nyújtani chaten, amit a weboldalak jobb vagy bal alsó sarkában szokott egy kis ikon rejteni. Te nem esel el vásárlótól, a másik fél pedig a meglévő kérdéseire választ kapva hozzájut a kívánt termékhez. Ha nem tudsz folyton a csevegőablak közelében ülni, illessz be oda egy e-mail címet, hogy oda küldjék el a kérdésüket abban az esetben, ha offline vagy.

AIDA

Az AIDA egy marketingben használatos modell. A név egy angol betűszó, a következőkből tevődik össze:

  • Attention: figyelem felkeltése
  • Interest: érdeklődés felkeltése
  • Desire: vágy felkeltése
  • Action: aktivitásra, cselekvésre való felhívás vagy annak megtörténte.

Ezt egy piramisként gondolhatjuk el, melynek építőelemei, szintjei egymástól elválaszthatatlanok, ugyanis egyikből következik a másik. Ez a modell több területen használatos. Meg lehet alkotni egy blogbejegyzést is ennek használatával, egy termékoldalt, egy e-mailt, és egyéb hirdetést is lehet erre a vázra építeni. Úgy gondolom, amire csak lehet, szabadon vonatkoztatható a modell, nem kell az újdonságtól megrémülni vagy idegennek tartani.

Esetünkben ez azért lehet fontos, mert ezt végiggondolva irányíthatjuk a potenciális vásárlót. Valamit elé helyezünk, ő felfigyel rá, rájön, hogy létezik a terméked, majd az adott tartalom iránt érdeklődni is kezd – mivel valószínűleg egyébként célcsoportod –, például, mert rávilágítottál egy problémájára, a termék/ajánlat megtetszik neki, csábítani kezdi őt az, vágyat ébresztesz, a potenciális vásárló felismeri, hogy kell neki a terméked (hogy a problémáját megoldd), és végül meg is történik a vásárlás, vagy legalábbis rámutatsz, hogy mit tegyen meg a személy, felszólítod rá. Olyasmi ez, amit a Call to Action mozzanataival összeegyeztethetünk, hiszen ott is a végső cél a vásárlás megtörténte (vagy bármilyen cselekvés elérése), és itt is. A negyedik szinten, az action résznél egyébként még mindig nem biztos, hogy nyert ügyünk van, mert történhet kosárelhagyás – amit egyébként orvosolni tudsz. Még általánosságként megjegyzem: az attention szintet vannak, akik awareness-nek mondják.

Miért említem ezt problémaként, és hogyan alkalmazható a webáruházadban? Úgy is elgondolhatod ezt az egészet, mint egy párkapcsolat kialakulását. Megtetszik valaki, és igyekszel őt becserkészni különböző módszerekkel. Fokozatosan kell hatnod az érzelmekre. Webáruház esetében többféleképpen használhatod az AIDA-modellt (ez alapján látni fogod azt is, hogy mi lehet a gond). Én most három példát vezetek végig.

  1. Kintről befelé. Minden esetben fontos, hogy kissé elvontan lássuk az egészet. Jelen pontnál például lényeges, hogy túlra nézzünk.
    attention: a figyelem felkeltése kezdődjön például egy hirdetésnél. Lássák meg, hogy létezik a webáruházad, hogy valamilyen ajánlatod van éppen. Egyszerűen csak kerülj az emberek szeme elé, például jól beállított Facebook-hirdetés használatával, amely a konkrét célcsoporthoz juttatja el a tartalmat.
    interest: az érdeklődés felkeltése történjen például azzal, hogy rákérdezel egy problémára, vagy éppen rámutatsz egyre. Vagy mondjuk egy szezonális ajánlatod van. Nem csak a szöveg, a vizualitás is fontos, tehát, hogy a szemet tartósan odavonzd a hirdetésedre. Legyél ennél a pontnál is meggyőző, ne csak látogatni akarjon majd a közönség, hanem vásárolni is. Ez az egész lényege.
    desire: itt, a vágy felkeltésénél most jöhetne az a szint is, hogy egy visszautasíthatatlan ajánlattal, érzelmekre való hatással legyél az eddiginél is meggyőzőbb, minél több időt töltenek el a hirdetésed megfigyelésével, annál több információt tudjanak meg, s aztán jöjjön az action, és kattintsanak a hivatkozásra, amely átirányítja őket a webáruházadba. Ez is egy lehetséges út lenne, és pont ezért 4 példára is szedhettem volna az AIDA lehetséges alkalmazását egy e-bolt tekintetében, de szándékosan nem tettem, hiszen nem arról van szó, hogy hogyan hirdess jól, hanem, hogy hogyan érd el, hogy látogatóból vásárló legyen. Ezért kell a hirdetésen lévő szövegnek, vagy képnek ütősnek, meggyőzőnek lennie, hogy a vásárlást valóban kiváltsa. Biztosan neked is volt már olyan, hogy egy promóciós tartalomra rátekintve egyből tudtad, hogy vásárolni fogsz, mert láthatóan megbízható, kihagyhatatlan ajánlatot tártak eléd. Itt az interest szintnél erőteljesebbnek kell lenned, az érzelmekre jobban hatnod. Viszont, arról is szó lehet, és ez az eredeti gondolatmenetem, hogy az interest szintje után rögtön kattint az illető, s neked a desire lépésnél egy olyan oldallal kell előállnod, ami bizonyítékokat tartogat a terméked minőségéről, relevanciájáról, a jó ajánlatról.
    action: a cselekvésre való felhívás legyen például egy Vásárlás vagy Tovább a vásárláshoz, vagy Kosárba gomb, amire mondjuk egy nyilat ábrázoló illusztráció is mutathat, mely mellé ferde szöveggel írva még egyszer kihangsúlyozod, hogy ez miért is jó ajánlat.
  2. Főoldal bejárati ajtóként. Nagy különbségek nincsenek a példákban, hiszen ugyanazt a fokozatos módszert használjuk mindenhol.
    attention: most induljunk el onnan, hogy a webáruházad főoldalára érkezik valaki, mert például egy ismerőse futólag említette az oldaladat. A figyelmet keltsd fel jó minőségű, látványos képekkel, legyen a dizájn első ránézésre esztétikus, és egyetlen pillantásra derüljön ki, hogy mit árulsz.
    interest: a figyelmet keltsd fel azzal, hogy megmutatod, leírod, miért is jó a webáruházad, miben más mint a többi, mondd el, milyen problémák, szükségletek merülhetnek fel. Például termékképekkel rávilágítva.
    desire: birtoklási vágyat úgy ébreszthetsz, ha megmutatod, hogy te képes vagy ezeket a szükségleteket kielégíteni, és jó áron adod a termékeidet, esetleg valamilyen akciós ajánlatod van. Itt is beszélhetünk két változatról. Az egyik, hogy a főoldalon minden végbemegy, tehát itt megtörtént a vágykeltés, és az action is bekövetkezik, tehát már konkrétan egy adott termék megjelent egy ablakban vásárlás/kosárhoz adási móddal, és le is zárult a folyamat. (az action, mint korábban említettem, nem csak a vásárlás elérése lehet, bármilyen más céllal is indulhatsz, a lényeg, hogy valamilyen cselekvés kiváltása a cél). Ám, tegyük fel, a desire szint már egy termékoldalra, vagy szezonális ajánlatot tartalmazó oldalra helyeződik (vagy mondjuk egy kupon letöltése, hírlevélre való feliratkozás), ekkor, a már említett, érzelmekre való erőteljes hatással, a következő lesz az utolsó lépés:
    action: az aktivitásra való felhívás itt is legyen valamilyen feltűnő gomb, banner. Legyen nyilvánvaló, hogy mit kap az ember, mit kell/mit ajánlott tennie.
  3. Termékoldal. Ezt hasonlíthatjuk ahhoz is, mikor egy olyan e-mailt írunk, amelyben egy új termékünkről van szó, és a cél, hogy tovább kattintsanak a webáruházunkba, vagy egy blogbejegyzéshez is hasonlítható, ahol szintén közel egyező a cél. Annyi a különbség, hogy ennél a példánál más adatokkal dolgozunk. Nemcsak termékoldal, hanem termékleírás tekintetében is használható az AIDA, de erre már nem térek ki külön, bizonyára az eddigiek alapján kikövetkeztethető, hogy hogyan kell azt megírni, illetve valamilyen szinten hasonló is a kettő eset.
    attention: itt van már valami előzmény, ami után egy új „piramist” kell elgondolnunk, újra fel kell kelteni valamivel a figyelmet, ami már valamilyen szinten megvan, hiszen megérkezett a lehetséges vásárló az adott termékoldalra. Ezt a termék „beszélő nevével” lehet például megtenni, a lényeg, hogy görgetés nélkül kell látni valamit, ami megkapó tud lenni. Másik eszköz lehet még a kedvezményes ár kiemelése, vagy valamilyen ösztönző szó/mondat, szlogen, vagy impulzív kép.
    interest: az utóbb említett példák akár itt is alkalmazhatók, vagy ide is sorolhatjuk őket részben. Ha már kép, akkor érdemes, kevés görgetéssel is láthatóvá tett, több fotót, illusztrációt is megjeleníteni, a leírásban pedig kiemelni a legfontosabb címszavakat az árucikkről naggyal – hogy egy gyors végiggörgetéssel feltűnjenek –, illetve megmutatni, hogy milyen információk érhetők el részletesebb olvasással – például menüpontok a termék tulajdonságairól, vélemények stb. Az ár alatt megjelenő szállítási adatok is ide tartozhatnak.
    desire: itt már a leírás egésze számít. Írj le minden hasznos információt a termékedről, a pontos nevét, a tulajdonságait, hasznosságát, méretét, színválasztékot, mindent, amire te is kíváncsi lennél egy lehetséges vásárlás esetén. Tüntesd fel a termékoldalon a garanciális tudnivalókat, hogy van-e raktáron az árucikk, tölts fel videót a működésről, vagy egyéb olyan tartalmat, ami a referenciákra utal, mondjuk vevők tapasztalatai idézettel, fotók, melyeket ők készítettek, stb. Egy plusz eszköz lehet, ha valamilyen „párosítás” lehetőségét is felkínálod, tehát, hogy oldalt megmutatsz egy olyan másik terméket, amellyel együtt, ha az adott cikket megveszi a látogató, kedvezményben részesül majd – vagy éppen jobb teljesítményt ér el a használat során, jó kiegészítés. Magáról a gyártóról is jó néhány biztató gondolatot írni vagy a történetét röviden. Igyekezz hatni az érzelmekre, hogy miért is lesz ez a termék jó a megrendelőnek, vagy annak, akinek ajándékba szánja.
    action: legyen szem előtt a vásárlás, kosárba helyezés gomb! Nyilván ez a termék árához közel is megjelenik/megjelenhet, de ez a gomb a figyelmet nem fogja felkelni, vagy az érdeklődést kiváltani. Akár a kedvencekhez adás lehetőségét is megteremtheted. A termékleírás után, vagy a lap tetején, visszagörgetés miatt, mutass rá, emeld ki a továbblépés lehetőségét, és egy-három szóban, hogy most vásároljanak, esetleg, hogy miért. Vásárlásra/kosárba helyezésre mutató link, gomb körül a legfontosabb információk szerepeljenek, mintegy summázva, miért érdemes az adott árut megrendelni, de ez a szöveg ne vonja el a figyelmet.

A probléma pedig a következő lehet: nincs hirdetés, ami vezet, nem megfelelő a hirdetés, nem megfelelő a csatlakozás egy-egy lépés között (még ha fel sem ismeri az ember, hogy valami AIDA-hoz hasonló módszert használ), nem hat eléggé az érzelmekre vagy a tudatra, nem jó a kijelölt út, és a legfontosabb, nem egyértelmű, mit kell tenni! Ha nem egyértelmű, akkor nem is fogják törni magukat az emberek. Irányítanod kell őket, ha azt szeretnéd, hogy vásárlókká váljanak, nem csak a kezdő lépést megadni, és megmutatni nekik magad. Az AIDA segíti azt a gondolkodásmódot, amellyel előnyös, ha egy bolttulajdonos rendelkezik.

Drop shipping

Ha esetleg nem ismernéd a drop shipping világát, ide kattintva többet megtudhatsz róla, illetve arról is, hogy mely annak a hosszú távon kedvező típusa.

Ha drop shippinget használsz, akkor végig kell gondolnod, hogy jól csinálod-e. Ha eBay-ről, és hasonló marketplace-ekről szerzed be a termékeidet, ráadásul esetleg feltűnően nagy árrést is használsz, akkor érthető, ha gondok adódnak a vásárlások megszerzésével. Már olyan sokan rendelnek ezekről a felületekről, hogy könnyen felismerhetőek más oldalakon azok az árucikkek, amelyek a marketplace-ekről származnak. Ha ezt észreveszik, megnézik, mennyibe került az eredeti oldalon, s inkább onnan rendelnek majd. Éppen ezért érdemes valós beszállítóktól, gyártóktól rendelni termékeket, ahogy arra az Árak pontnál is utaltunk. Tehát, a drop shipping jó üzleti forma, de jól is kell tudni csinálni, hogy hosszú távon megérje. Illetve, még fontos, hogy találj egy piaci rést is, amin elkezdheted a tevékenységedet.

A célközönség a szem előtt

Mindig az lebegjen a szemed előtt, hogy ki a célközönséged, kinek szeretnéd eladni a termékeidet. Ehhez mérten tegyél bármit is. A termék típusától, a célzott korosztálytól függ a szöveg milyensége, a képek típusa, az egész oldal megjelenése, kialakítása, akár a színek és formák is, és az egyéb különböző lehetőségek. Ha valami nem passzol, azt érezni fogja az oldal látogatója, és meglehet, nem ideális vásárlási helyként fog a webáruházadra tekinteni.

Látható, hogy a cikk teljes szövege összefügg, és annak részei elkerülhetetlenül utalnak egymásra, bizonyos elemek akár többször is megjelennek. Ez azért van így – amellett, hogy az adott pontok valamiben mindig különböznek, és vannak elemek, melyek nem csak egy helyen fontosak –, mert ha valaki csak végiggörget a szövegen azért, hogy lássa, milyen összetevők vannak felsorolva, akkor az a tartalom, amire éppen kíváncsi lehet, ki is legyen emelve, s azonnal elérje.

Lényeges, hogy tényleg figyelj oda a tartalomra, ne csak egyszerűen feldobj néhány információt a webáruházadba, anélkül, hogy támasztékot nyújtanál a látogatóknak, és azon igyekeznél, hogy vásárlásra buzdítsd őket. A bejegyzés elején olvasható mottó még egyszer, zárásként: Ha a látogatók bizonytalanok – a hitelesség, a minőség és bármi más tekintetében –, nem fognak vásárolni!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Tetszett a cikk?
Olvasd el a többi írásunkat is!