Egy kezdő vállalkozás esetében nem könnyű az e-mail marketing gépezetet beindítani, de van egy-két jól bevált módszer, amivel meg lehet ezt könnyíteni. Ebből a cikkből kiderül, hogy hogyan érdemes belevágnod a hírlevéladatbázis-építésbe, az e-mail marketingbe, és hogy milyen esetleges buktatói vannak ezeknek.
Mire van szükség a hírlevélküldéshez?
Ahhoz, hogy hírlevelet tudj küldeni, két fontos dologra van szükséged. Egy hírlevél-adatbázisra a hírlevél-feliratkozóidból és egy hírlevélküldő rendszerre. Hírlevél-adatbázist lehet bérelni és építeni is. Az előbbi viszonylag gyors és egyszerű megoldás, viszont ennek hátránya, hogy nem tudhatod, mennyire relevánsak számodra az adatbázisban szereplő felhasználók, és hogy a GDPR jogszabályoknak is teljes mértékben megfelel-e az adatbázis tartalma, még ha az, akitől ezt bérled, teljesen hitelesnek is bizonyul. Ezzel szemben az adatbázis építése egy hosszabb és körülményesebb folyamat, viszont ha jól csinálod, akkor olyan feliratkozókkal fogsz rendelkezni, akik sokat érnek majd neked a jövőben. Valamint ha az ide vonatkozó jogszabályokat is betartod, akkor nem kell egy esetleges büntetéstől tartanod.
Adatbázist bérelhetsz például a Maximától vagy az Optimusztól. Adatbázist építeni több módon is lehet: a weboldaladon keresztül, Facebookon keresztül például űrlapokkal, offline eseményeken, mobil alkalmazással.
Hírlevéladatbázis-építés
A hírlevél-adatbázis építését érdemes minél hamarabb elkezdni, de fontos, hogy a legelején határozd meg az e-mail marketing célját, és ez alapján kezdj el feliratkozókat gyűjteni.
Fontos, hogy kerüld a hírlevél és a feliratkozás szavakat a weboldaladon. Ha megvan a célod, akkor könnyebben tudsz ezek helyett is kitalálni valami figyelemfelkeltő, érdekes kifejezést. A hírlevelet nevezd például Online marketing iránytűnek, vagy Pénzügyi kisokos vállalkozóknak, stb. A feliratkozás szó helyett használj ilyen kifejezéseket: Belevágok!, Elkezdem!, Letöltöm!.
Hírlevéladatbázis-építésnél az egyik legnehezebb dolog, hogy rávedd az embereket, hogy feliratkozzanak. Nem elég, hogy elő vannak készítve az említett hangzatos marketingszövegek, kell valami, amit a hírlevél-feliratkozásért cserébe adsz, amiért megéri feliratkozni. Ez lehet sok minden: e-mail sorozat, cikkek, letölthető anyagok, tagság, elemzés, demó, videó, stb. A lényeg, hogy valami olyat kínálj, ami csak a feliratkozás megtörténte után érhető el és a feliratkozó számára hasznos, értéket ad.
A hírlevélre vonatkozó feliratkozó űrlap álljon minél kevesebb mezőből, hogy egyszerűen és rövid idő alatt alatt ki lehessen tölteni. Helyezd el minél több helyre a weboldaladon belül, legyen külön menüpontja, legyen ott cikkek alatt, a design állandó elemeként, 404-es oldalon, minél több helyen, ahova csak oda tudod rakni. A leghatékonyabb helyek a nyitóoldal közepe, a láblécben állandó elemként, Rólunk részben, oldalsáv tetején, pop up (ez SEO-gyilkos).
Hírlevél és e-mail marketing szoftverek
Az e-mail marketing szoftvereket három nagy csoportba lehet sorolni: “dobozos”, előfizetéses, saját fejlesztésű. A “dobozos” szoftverek olcsók, mert csak egyszeri díjat kell fizetni, viszont szerver szükséges hozzá. Az előfizetéses megoldások a legkényelmesebbek, általában problémamentesek, de előfordulhat, hogy hosszú távon drágák. A saját fejlesztésű szoftverek problémásak, és költségesek, mire ezek teljesen elkészülnek és rendszeresen használhatóak lesznek.
A fentiekből következően mondani sem kell, hogy nagyon sokan az előfizetéses modellt részesítik előnyben. Szerencsére rengeteg hírlevélküldő szoftver közül válogathatsz a piacon. Az, hogy melyik mellett teszed le a voksod, már a te igényeidtől függ. Ezért nehéz különbséget tenni ezek között. Ha nem tudod, hogyan indulj el ezen a téren, akkor ezeket a népszerű szoftvereket vedd górcső alá, mert ezek közt biztosan találni fogsz olyat, ami megfelel a te elvárásaidnak: MailMaster/SalesAutopilot, MailChimp, MiniCRM.
Azonban van néhány dolog, amire érdemes odafigyelni a választás folyamán. Rengeteg e-mail kliens létezik – Google, Outlook, Yahoo, Freemail, stb. -, amik eltérő módon dolgozzák fel a beérkezett e-maileket. Ezért fontos, hogy az e-mail marketing szoftver, amit választasz, olyan hírlevélsablonokkal vagy olyan szerkesztővel rendelkezzen, amivel olyan hírleveleket tudsz szerkeszteni és küldeni, amit a hírlevél-feliratkozóid e-mail fiókjában megnyitva a kívánt megjelenést tükrözik. Természetesen nincs tökéletes megoldás, nincs olyan szoftver, ami a gyakorlatilag megszámlálhatatlan számú e-mail klienshez igazodni tudna. Ezért fontos, hogy olyan sablonnal rendelkezzen, ami reszponzív. Ha a hírlevélküldő, amit kiszemeltél, nem rendelkezik olyan sablonnal, vagy nem lehet benne olyat szerkeszteni, ami az igényeidnek megfelelne, akkor e-mail sablon szerkesztőket is használhatsz, mint például az EDMdesigner. Az elkészült hírlevélsablont pedig feltöltheted a e-mail marketing szoftveredbe, viszont arra figyelj, hogy a kettő kompatibilis legyen egymással.
Kommunikáció a hírlevélben
Feladó: Legyen nevesítve a feladó. Ez lehet cégnév, valamilyen fantázianév, de konkrét személynév is. A küldő e-mail címe is állandó legyen, és lehetőleg ne info@-al kezdődjön.
Tárgy: Minél rövidebb legyen, lehetőleg 15-30 karakter. Ebben ne árulj el mindent, de valami olyan figyelemfelhívó dolog legyen benne, ami miatt érdemes rákattintani.
Preheader: Ez a hírlevél első sora, ez jelenik meg a tárgy után az e-mail fiókban. Ha nem állítod be ezt, akkor automatikusan a hírlevél tartalma kerül ide, ami nem mindig mutat jól. Ezért, a tárgyhoz hasonlóan, írj egy figyelemfelkeltő, megszólító, cselekvésre buzdító szöveget, amit a preheaderben felhasználsz. A tárgy és a preheader szövege együtt lehetőleg ne legyen több 100 karakternél.
Hírlevél tartalma: Igyekezz minél személyesebben megfogalmazni az e-mail tartalmát. Próbáld elérni, hogy minél több interakció legyen a hírleveleddel: csillagozás, elsődleges fülre húzás, válasz. Figyelj arra, hogy a reply to e-mail cím ne legyen más, mint a feladó és ne is noreply legyen. Ezek mind elősegítik azt, hogy ne a promóció mappában landoljon a hírleveled.
Mire figyelj hírlevélküldésnél?
További alapszabály hírlevélküldésnél, hogy legyen egy rendszeresség a hírlevelek küldésében. Feliratkozásnál már érdemes ezt feltüntetni, hogy a feliratkozó tudja, milyen időközönként számítson majd a hírleveledre. Ki kell építened egy stratégiát, hogy ne túl ritkán és ne is túl sűrűn küldj hírleveleket, viszont ne is rendszertelenül.
Szintén fontos, hogy az e-mail tartalma maximum egy perc alatt elolvasható és értelmezhető legyen. Ez idő alatt meg kell ragadnod az olvasó figyelmét, erre jó módszer, ha a lemaradás érzetét kelted. Ha most nem kattint tovább, lemarad erről az akcióról, termékről, szolgáltatásról, stb.
Legyenek jól felépített kampányaid, küldj hírlevélsorozatokat. De fontos, hogy ne csak eladni próbálj; egy-egy hírlevélsorozat, kampány után érdemes olyan hírlevelet küldeni, amiben te adsz valamit a vásárlóknak, például hasznos cikkeket, videókat, stb. A lényeg, hogy törekedj a bizalomépítésre a céged és a vásárlók között. A hírlevelek ne csak a cégedről, hanem a vásárlókról is szóljanak.
Mérőszámok az e-mail marketingben
Az online marketingben fontos a mérés, így az e-mail marketinged sikerességét is fontos, hogy mérd. A fentiekből már kiderült, hogy a hírlevélküldés nagyban múlik technikai dolgokon, sőt, mondhatjuk, hogy nagyobb részt ez befolyásolja az e-mail marketing automatizmusát és sikerességét is. Ennek ellenére a különböző adatok mérése mégis nehéz. Természetesen minden valamire való e-mail marketing szoftver rendelkezik valamilyen mérési megoldással, de a rengeteg e-mail kliensnek, template készítőnek, szoftvernek köszönhetően ezen mérések nem pontosak. Illetve, az is releváns, hogy egy adott vállalkozás esetében milyen mérőszámok számítanak elfogadhatónak, jónak, kiemelkedőnek. Ettől függetlenül van néhány adat, amit mindenképp érdemes mérned, ezeknek pedig van egy megközelítőleges meghatározása, hogy általánosságban milyen számokat kellene mutatniuk:
- Kézbesítési arány: 90-95%
- Megnyitási arány: 20-40%
- Átkattintási arány: 5%
- Visszapattanási arány: 1% alatt
- Leiratkozási arány: 0,5%
- Spamnek jelölési arány: 0,05%
- Konverziós arány: nem mindig kell, hogy legyen
GDPR szabályozás
Azt, hogy kinek küldhető hírlevél és milyen keretek között, és hogy az ehhez tartozó személyes adatokat hogyan kell kezelni, a 2018. május 25-től bevezetett GDPR adatvédelmi jogszabályok egyértelműen körülhatárolják. Magyarországon e szabályozás hatályba lépése előtt is gyakorlatilag ugyanezek a jogszabályok voltak érvényesek. Ettől függetlenül, érdemes ezeket alaposan átbogarásznod, hogy elkerülj egy esetleges bírságot, és hogy technikailag is felkészült legyél a feliratkozást, leiratkozást, adatkezelést tekintve.
Összegzés
Az e-mail marketing nem egy egyszerű dolog, mint oly’ sok minden az online marketingen belül, főleg a kezdeti időszakban, mikor azon ügyködsz, hogy azt beindítsd, rendszeressé tedd. Azonban, a fenti tanácsok betartásával nagyban megkönnyítheted ezt a procedúrát és könnyebben érhetsz el kezdeti sikereket.